Aleksandra Nowicka, money.pl: W tym roku do Polski weszła organizacja Endevour. Wywodzi się ona ze Stanów Zjednoczonych, ale jest już obecna w 40 krajach. Czym dokładnie jest Endevour?
Bartosz Lipnicki, dyrektor zarządzający Endevour Poland: Endevour to globalna organizacja non-profit, społeczność twórców szybko rosnących firm technologicznych. Identyfikujemy i wspieramy takie firmy w globalnym rozwoju. Sensem Endevour jest stworzenie silnego, działającego globalnie ekosystemu przedsiębiorczości. Ta misja jest z nami od 25 lat, kiedy Linda Rottenberg , założycielka Endevour, zaczęła wspierać takie firmy na wschodzących, niedocenianych rynkach na świecie. Pierwszym takim krajem była Argentyna.
Wsparcie tych firm jest możliwe dzięki ludziom sukcesu, czyli przedsiębiorcom technologicznym, którzy osiągnęli sukces, liderom biznesu. Na świecie wspierają nas takie osoby jak Reid Hoffman (twórca LinkedIn), Javier Olivan, (wiceprezes Meta). W Polsce fundatorem jest na przykład Maciej Żukowski (twórca Snowflake'a), ale też Wiktor Schmidt z Netguru, Maciej Noga z Pracuj.pl, Daniel Surmacz z RTB House.
Jakie firmy prócz Everli, Cabify MercadoLibre są wspierane przez Endevour?
Ponad tysiąc firm. Wśród znanych marek to na przykład Checkuot.com, Payhawk - pierwszy jednorożec z Bułgarii), Flutterwave (pierwszy unicorn z Nigerii).
W Polsce dołączył już Spacelift. Jaka jest historia tej firmy?
Tak, bardzo się cieszę, że uruchamiając Endovour w Polsce już mamy pierwszego przedsiębiorcę. Jest to Paweł Hytry ze Spacelift. Jest to nie tylko bardzo ciekawa osoba i doświadczony przedsiębiorca, ale ma firmę, która już teraz posiada klientów spoza Polski, pracowników oraz inwestorów.
Dalsza część wywiadu w materiale wideo