Jak wynika z wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym ma być przyjęty jeszcze w tym roku.
"Głównym celem proponowanego rozwiązania jest zmiana sposobu poboru opłaty za przejazd autostradą przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Takie rozwiązanie jest niezbędne dla poprawienia przepustowości i ograniczenia zatorów dzięki nowej metodzie poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, tzw. 'free flow'. Dodatkowo nowe rozwiązania pozwolą ograniczyć koszty związane z rozbudową, utrzymaniem i modernizacją Manualnego Systemu Poboru Opłat, oraz wyeliminować koszty utrzymania Miejsc Poboru Opłaty" - czytamy w uzasadnieniu.
Dotychczasowy system służący do poboru opłaty elektronicznej wykorzystujący technologię komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC) musi zostać wygaszony do 1 lipca 2021 r.
Oznacza to, że pojazdy, korzystające obecnie z urządzeń pokładowych w tej technologii, nie będą mogły być obsłużone automatycznie w miejscach poboru opłat.
W miejsce starego systemu MF i KAS planują wprowadzić dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą przez pojazdy lekkie, czyli o masie do 3,5 tony.
Przez zakup elektronicznego biletu autostradowego lub na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS e-Toll.
Ta druga metoda wykorzystywać ma bezpłatną aplikację na urządzenia mobilne dostarczoną przez KAS.