W poniedziałek drogowcy złożyli w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie (RDOŚ) stanowisko informujące, że są zainteresowani budową nowej drogi S16 bliżej Rynu niż Mikołajek - poinformowała rzeczniczka prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Olsztynie Katarzyna Kozłowska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Będziemy teraz czekali na wydanie decyzji środowiskowej co do przebiegu drogi w tym wariancie - zaznaczyła Kozłowska.
Wariant określany w dokumentach jako wariant C, ma przebiegać przez Mazury zupełnie inną trasą niż obecnie - nie przez Baranowo i Mikołajki, ale bliżej Rynu. W obecną trasę S16 nowa droga ma się wpinać dopiero za Mikołajkami.
Wcześniej GDDKiA planowała budowę drogi S16 przez Mazury w wariancie zbliżonym do obecnego, ale nie zgodziła się na to Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie. Po trwających trzy lata analizach uznano, że nawet przy zastosowaniu działań ochronnych i zabezpieczających, nie udałoby się uniknąć znaczącego, negatywnego oddziaływania na środowisko. Szczególnie, jak podkreślono, chodzi o żółwie błotne, które występują w okolicach Baranowa i są tam chronione obszarem Natura 2000.
Kozłowska poinformowała, że podczas analiz wariantu przebiegu drogi bliżej Mikołajek RDOŚ wykonała już część analiz dla wariantu C. - Dlatego mamy nadzieję, że tym razem decyzja środowiskowa zostanie wydana szybciej niż za 3 lata - przyznała przedstawicielka GDDKiA.
Trasa nazywana kręgosłupem Warmii i Mazur
Jeżeli RDOŚ wyda pozytywną decyzję środowiskową dla przebiegu drogi S16 bliżej Rynu, kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji programowej.
Zawierać ona będzie szczegółowe rozwiązania techniczne przyszłej S16, w tym rozwiązania geometryczne, koncepcje obiektów drogowych i obiektów inżynierskich. Wykonane zostaną także badania geologiczne. Komplet tych materiałów jest niezbędny do ogłoszenia przetargu na realizację robót - powiedziała Kozłowska.
Droga S16 jest wpisana do rządowego programu budowy dróg i ma w nim zapewnione finansowanie do 2033 roku.
Trasa S16 nazywana jest komunikacyjnym kręgosłupem Warmii i Mazur, bo przecina region od zachodu: Iławy i Ostródy, przez Olsztyn i Mrągowo do Orzysza i Ełku. Trasa jest wyremontowana i zbudowana częściowo od nowa od Olsztyna do Mrągowa. Od Mrągowa do Ełku trasa ta jest bardzo wąska, kręta, miejscami występują na niej koleiny.