Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez Stena Recycling

Zrównoważony rozwój na pierwszym planie – jak firmy zdobywają zaufanie klientów?

Podziel się:

Aż 60% polskich konsumentów oczekuje większej aktywności przedsiębiorstw w komunikowaniu działań proekologicznych. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej to właśnie klarowne i przejrzyste inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem decydują o wiarygodności przedsiębiorstw. Takie wnioski płyną z najnowszego badania Circular Voice*, przeprowadzonego w pięciu krajach, w tym w Polsce. 7 stycznia ruszyła VIII edycja konkursu Stena Circular Economy Award (SCEA), który nagradza Liderów Gospodarki Obiegu Zamkniętego.

Zrównoważony rozwój na pierwszym planie – jak firmy zdobywają zaufanie klientów?
(materiały partnera)

Rosnące zainteresowanie konsumentów działaniami firm

Zmieniające się postawy Polaków wobec recyklingu i zrównoważonego rozwoju ulegają wyraźnej przemianie i są sygnałem dla biznesu. Według badania Circular Voice 35% respondentów deklaruje, że coraz częściej kupuje produkty pochodzące z drugiej ręki, a ponad połowa ankietowanych (53%) przyznała, że to właśnie czynniki zewnętrzne zmieniły ich spojrzenie na recykling, sprawiając, że bardziej zależy im na poprawnym przetwarzaniu odpadów. Na te zmiany wpływają m.in. globalne wyzwania, takie jak wojna czy zmiany klimatyczne.

Liderzy GOZ w akcji

VIII edycja konkursu Stena Circular Economy Award - Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego to wyjątkowa okazja dla firm, start-upów i studentów, aby zaprezentować swoje działania w obszarze zrównoważonego rozwoju, podzielić się innowacyjnymi rozwiązaniami oraz zainspirować innych do wprowadzania pozytywnych zmian.

"Współczesny świat zmierza w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego, a rola przedsiębiorstw w tym procesie jest kluczowa. Konsumenci coraz częściej oczekują od firm transparentności oraz konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska. Konkurs SCEA wyłania liderów GOZ, którzy pokazują, że gospodarka cyrkularna skutecznie wypiera tradycyjny model linearnej produkcji i konsumpcji." – mówi Aleksandra Surdykowska, dyrektor działu marketingu, komunikacji i ESG w Stena Recycling.

Przyszłość, która już trwa

Podejście cyrkularne przynosi korzyści nie tylko w ochronie środowiska, ale również w biznesie. Firmy coraz częściej dostrzegają potencjał odpadów jako cennych surowców oraz znaczenie współpracy z innymi podmiotami w efektywnym realizowaniu celów zrównoważonego rozwoju.

"Według raportów cyrkularność na świecie i w Polsce spada, tym bardziej istotne jest dzielnie się wiedzą i dobrymi praktykami, które są dowodem na to, że wdrażanie rozwiązań zamykających obieg materiałów jest możliwe. Pamiętajmy, że w GOZ nie mówimy tylko o odpadach, ale również zmianach w całym łańcuchu wartości i nowych modelach biznesowych. Strategie ponownego wykorzystania, wprowadzanie produktu jako usługi, zmiany w projektowaniu produktów i usług czy nakierowanie działań na zmniejszenie wykorzystania zasobów - to wszystko jest powiązane z gospodarką cyrkularną. Projekty nagradzane w naszym konkursie to najlepsze przykłady. Czekamy z niecierpliwością na zgłoszenia do VIII edycji, w której z pewnością zobaczymy wiele, kolejnych inspirujących rozwiązań" - dodaje Aleksandra Surdykowska. 

Kategorie w konkursie

W VIII edycji konkursu przyjmowane są zgłoszenia zarówno z rynku polskiego, jak i zagranicznego. Nowością jest kategoria "Firmy wdrażające rozwiązania GOZ na rynku innym niż polski", w której swoje działania mogą zgłaszać przedsiębiorstwa wprowadzające cyrkularne działania za granicą. Firmy te mogą, lecz nie muszą, posiadać siedzibę w Polsce.

Do konkursu swoje praktyki można zgłaszać w czterech kategoriach:

  1. Przedsiębiorstwa wdrażające rozwiązania GOZ na rynku polskim.
  2. Firmy wdrażające rozwiązania GOZ na rynku innym niż polski.
  3. Start-upy, które wdrażają rozwiązania oparte na założeniach gospodarki obiegu zamkniętego na rynku polskim.
  4. Studenci - kategoria skierowana do studentów, którzy mają pomysł na wdrożenie rozwiązań lub promocję GOZ w biznesie i społeczeństwie na rynku polskim. Od tej edycji można zgłosić także swoją pracę dyplomową na temat gospodarki cyrkularnej.

​Terminy i nagrody

Start przyjmowania zgłoszeń: 7 stycznia 2025 roku

Koniec zgłoszeń: 16 lutego 2025 roku

Cyrkularne wdrożenia i projekty należy zgłosić poprzez formularz na stronie: https://www.stenarecycling.com/pl/o-nas/stena-circular-economy-award/

Nagrodami w konkursie są:

  • dla firm i start – upów: tytuł Lidera GOZ oraz promocja zwycięskiej praktyki,
  • dla studentów: nagroda finansowa w wysokości 7000 zł.

Zgłoszenia oceni Jury, w którego skład wchodzą ekspertki oraz eksperci z obszaru gospodarki cyrkularnej oraz zrównoważonego rozwoju: Małgorzata Greszta z Kampanii 17. Celów, Piotr Bruździak ze Stena Recycling Polska, prof. Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego i Instytutu Innowacyjnej Gospodarki, Michał Mikołajczyk z "REKOPOL" Organizacji Odzysku Opakowań, Michał Dąbrowski z Polskiej Izby Gospodarki Odpadami, Paulina Górska, ekoaktywistka, influencerka i blogerka (www.paulinagorska.com), Agnieszka Zielińska ze Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej, Piotr Wachowiak ze Szkoły Głównej Handlowej, Agnieszka Sznyk z Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju INNOWO, Agata Rudnicka z Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

*O badaniu Circular Voice:

W badaniu Circular Voice 2024 przeprowadzonym przez Ipsos na zlecenie Stena Recycling wzięło udział 5000 konsumentów w wieku 18-65 lat ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii i Polski. W Polsce, w badaniu uczestniczyło 1000 konsumentów. Pełny raport pod linkiem Circular Voice 2024

Materiał sponsorowany przez Stena Recycling

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.