– Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, po uzgodnieniu z Komisją Europejską, że odroczenie o trzy miesiące składek oraz zawieszenie realizacji umowy zawartej z ZUS nie stanowią pomocy publicznej. W tej sytuacji ZUS opracował i udostępnił uproszczony wniosek dla przedsiębiorców – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Jak zaznacza, wniosek jest przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od sposobu prowadzenia przez nich księgowości.
Wniosek jest już dostępny na stronie internetowej ZUS. Żeby go wypełnić, wystarczą podstawowe dane, w tym NIP, REGON lub PESEL.
– Należy tam również krótko, w żołnierskich słowach wyjaśnić, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową wnioskodawcy, że nie ma możliwości opłacenia w terminie należności – wyjaśnia szefowa ZUS.
We wniosku należy zaznaczyć czego on dotyczy, np. odroczenia terminu płatności składek, zawieszenia układu ratalnego czy zawieszenia spłaty już posiadanej umowy o odroczenie. Okres przesunięcia to 3 miesiące.
Wniosek można złożyć elektronicznie, pocztą lub osobiście, w placówce ZUS. Po pozytywnym rozpatrzeniu, Zakład prześle umowę, którą trzeba podpisać i odesłać W czasie epidemii można wysłać skan, a oryginał dostarczyć później.
O uproszczenie procedur apelował m.in. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Adam Abramowicz.
"Nie ma teraz czasu na rozpatrywanie podań, analizowanie załączników, wypełnianie wniosków i ankiet. Jeszcze kilka - kilkanaście dni bez pomocy i firmy zaczną się ratować zwalnianiem pracowników" - pisał Adam Abramowicz w liście do premiera.
Podawał przy tym przykłady przedsiębiorców, którzy nie byli w stanie wypełnić szczegółowego i skomplikowanego wniosku o odroczenie płatności.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl