Podpisana przez prezydenta nowela ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wprowadza kilka rozwiązań, które mają pomóc branży turystycznej w dobie koronawirusa. Ustawa reguluje m.in. kwestię zwrotów pieniędzy za opłacone wycieczki, które się nie odbyły z powodu koronawirusa.
Zgodnie z nowymi przepisami turysta, który chce otrzymać rekompensatę za nieodbytą wycieczkę, będzie musiał złożyć odpowiedni wniosek. We wniosku będzie musiał wpisać swoje imię i nazwisko, PESEL, NIP, adres zamieszkania, nazwę organizatora turystyki, z którym zawarto umowę, numer umowy, datę jej podpisania, datę powiadomienia o odstąpieniu od umowy, datę rozpoczęcia imprezy turystycznej, nr rachunku bankowego, wysokość wpłaconych zaliczek.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie miał 30 dni na weryfikację wniosków. Jeśli trzeba będzie przeprowadzić dodatkowe postępowanie wyjaśniające, termin wydłuży się do czterech miesięcy. Po dokonaniu pozytywnej weryfikacji UFG w ciągu 14 dni wypłaci pieniądze podróżnym.
Czytaj też: Z obawy przed koronawirusem rezygnujesz z wyjazdu? Niełatwo będzie odzyskać pieniądze za wycieczkę
Turystyczny Fundusz Pomocowy ma zapewnić pożyczki dla organizatorów turystyki w przypadku odwołania w przyszłości konkretnych imprez turystycznych. Składka na TFP będzie odprowadzana w wysokości nie wyższej niż 30 zł od każdego podróżnego na poczet zawartej umowy o imprezę turystyczną.