Życiorys jest dokumentem, który dołącza się do podania o pracę. To rodzaj notki biograficznej, w której kandydat w skrótowej formie opisuje swoje dotychczasowe życie.
W przypadku życiorysu zawodowego nacisk kładzie się przede wszystkim na sprawy zawodowe - to gdzie się uczyliśmy, gdzie pracowaliśmy i co robiliśmy w ramach wykonywanej pracy.
Forma tradycyjnego życiorysu jest już dość archaiczna, wciąż jednak na niektórych stanowiskach jest to dokument wymagany. Dotyczy to zwłaszcza urzędów czy instytucji publicznych.
Życiorys a CV. Czym się różnią
Podstawową różnicą między tradycyjnym życiorysem a CV jest forma graficzna. Curriculum Vitae pisze się w punktach, dzieli na sekcje i zazwyczaj załącza do niego zdjęcie, natomiast życiorys ma formę zwięzłą.
Życiorys ma formę pisma urzędowego. Jest opatrzony nagłówkiem, wpisujemy do niego adresata i, w przeciwieństwie do CV, podpisujemy odręcznie.
Życiorys powinien być pisany chronologicznie. Na początku powinno się w nm zawrzeć datę i miejsce urodzenia, następnie informacje o skończonych szkołach, kursach, a potem o doświadczeniu zawodowym.
Życiorys, w przeciwieństwie do CV, może zawierać informacje niezwiązane ściśle z pracą, np. o rodzinie, czy wygranych konkursach.
Życiorys a CV. Kiedy należy napisać życiorys, a kiedy CV?
CV jest dokumentem bardziej funkcjonalnym i przejrzystym, dlatego preferowanym przez rekruterów.
Są jednak sytuacje, gdy pracodawca życzy sobie od kandydata tradycyjnego życiorysu. Dotyczy to zwłaszcza służb mundurowych. Życiorys będzie wymagany przy ubieganiu się o pracę w wojsku, policji czy straży pożarnej.
Życiorysu wymagają też od kandydatów na dyrektorów kuratoria oświaty.
W ogłoszeniach o pracę spotkamy się nieraz z określeniem "życiorys zawodowy". Zazwyczaj oznacza ono po prostu CV. Jeśli nie mamy pewności, najlepiej zapytać.
Co zawiera dobre CV i życiorys?
Pisanie CV i życiorysu zaczynamy oczywiście od danych osobowych. Następnie ważne będą informacje o wykształceniu, przebytych kursach i szkoleniach, oraz doświadczeniu zawodowym.
Na koniec zostawiamy sobie posiadane umiejętności dodatkowe, zdolności interpersonalne, czy zainteresowania. Co ważne, przy zainteresowaniach warto podać konkrety. Samo określenie "film" czy "literatura" jest zbyt ogólne. Wygląda mało wiarygodnie.
Należy pamiętać, że układ CV musi być prosty i przejrzysty. Całość dokumentu powinna się znaleźć na jednej stronie. W dobrym CV informacje powinny być wypunktowane, co ułatwi odbiór i zapewni szybsze znalezienie interesujących rekrutera danych. Tekst powinien być spójny, zorganizowany pod względem merytorycznym i chronologicznym.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl