Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez I'GS In Good Strategy

Zyskowny wzrost we franczyzie. Dlaczego zorientowanie na zysk we franczyzie jest konieczne, jak skalujesz biznes?

Podziel się:

Tylko 4% firm udaje się przejście ze startup 'u do scaleup 'u, czyli z małej firmy do firmy rosnącej (tzw. "gazeli"), czyli firmy, która przez cztery lata z rzędu rośnie co najmniej o 20% rocznie. - Jak pokazują statystyki, bycie gazelą – scaleupem – nie jest łatwe i wymaga od przedsiębiorcy sprostania określonemu zestawowi wyzwań, z których każde może zagrażać życiu firmy.

Zyskowny wzrost we franczyzie. Dlaczego zorientowanie na zysk we franczyzie jest konieczne, jak skalujesz biznes?
(materiały partnera)

Dlaczego niektóre sieci franczyzowe potrafią rosnąć i skalować swój biznes, a inne nie i pozostają tylko małymi organizacjami sieciowymi, posiadającymi 20-30 unitów franczyzowych? To zwykle nie jest przypadek.

To złożoność organizacyjna jest przyczyną

Wzrost pociąga za sobą większą złożoność organizacyjną. A złożoność to "cichy zabójca" wzrostu.

Złożoność niesie ze sobą bariery dla wzrostu, które wynikają z braku systemów, struktur fizycznych i organizacyjnych, zdolnych do poradzenia sobie z wyzwaniami rosnącej skali. Gdy zwiększamy ilość klientów, partnerów franczyzowych, skalę zatrudnienia, potrzebujemy lepszych systemów zarządzania, zasobów personalnych i technologicznych. Musimy ustrukturyzować np. system rachunkowości zarządczej, aby zwinnie podejmować decyzje, które projekty, klienci, produkty przynoszą faktyczne zyski.

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Jakie największe bariery wzrostu dotykają skalujące się firmy?

Budując skalującą się organizację, warto spojrzeć na trzy główne bariery wzrostu, wspólne dla wszystkich rozwijających się firm: brak leadership'u, czyli brak zdolności lidera do delegowania zadań i przewidywania, brak systemów i struktur do obsługi złożoności związanej ze wzrostem, ale też brak danych i przewidywalności, które konieczne są do poruszania się w coraz trudniejszej dynamice rynku, związanej z wejściem na większy rynek.

We franczyzie jest jeszcze trudniej, bo musisz zabrać w tę podróż swoich franczyzobiorców – podłączyć partnerów do swojej strategii i swojego modelu operacyjnego. To Twój obowiązek Operatora Sieci. Musisz rozwinąć zdolność powielalności know how – wiedzy, doświadczenia i narzędzi organizacyjnych na lokalnych rynkach franczyzobiorców, tak, aby dzięki tej wiedzy potrafili lokalnie konkurować. To klucz do udanej franczyzy.

Rosnąć szybko czy wolno? Postawić na szybkość czy efektywność?

Na różnych etapach swojego istnienia firma może stosować różne strategie skalowania.

Skalowanie to wzrost biznesu, to maksymalizowanie wzrostu. To wybór między efektywnością a szybkością w warunkach mniejszej lub większej niepewności. Strategie skalowania mogą być mniej lub bardziej ryzykowne.

Wybierając formę skalowania we franczyzie wybór najczęściej pewnie padnie na klasyczny rozwój scaleupu, co oznacza skupienie na efektywnym wzroście. W przypadku sieci franczyzowych skalowanie trzeba postrzegać z perspektywy franczyzodawcy, czyli sieci franczyzowej jako całość, i z perspektywy biznesu franczyzobiorcy. Jeśli franczyzodawca decyduje się na skalowanie kosztem efektywności, to może to zrobić po swojej stronie, na własne ryzyko, czyli przez pewien czas prowadzić na rynku nierentowną albo niewystarczająco rentowną sieć franczyzową. Skalowanie lokalnego biznesu franczyzobiorcy nie powinno odbywać się kosztem efektywności (rentowności) jego biznesu.

Tylko zyskowny wzrost ma sens

Nie każdy zatem typ skalowania biznesu będzie adekwatny dla franczyzy. We franczyzie, modele, które zakładają poświęcenie efektywności za cenę wzrostu, nie do końca się sprawdzają, bo franczyza to licencja na zyskowny biznes. – Nie może sobie zatem pozwolić na nieefektywność.

Należałoby więc powiedzieć, że we franczyzie wzrost za wszelką cenę nie jest chyba zatem możliwy. Wzrost jest tu oczywiście ważny, szczególnie jeśli chodzi o ilość placówek franczyzowych, franczyzobiorców czy ich udział rynkowy. Ciągle pozostaje on jednym z najważniejszych czynników w wycenie przedsiębiorstwa franczyzowego, dostępie do kapitału i zwrocie dla akcjonariuszy, umożliwia przyciąganie franczyzobiorców i najlepszych talentów. Uwiarygadnia sieć. Jednak we franczyzie istnieje potrzeba wzrostu zrównoważonego, któremu towarzyszy profitowość.

W sieci franczyzowej to zrównoważony wzrost i profitowość są wiodącym wskaźnikiem ogólnej kondycji sieci i jej dalszego potencjału rozwoju. Franczyza jest przecież sposobem na sprawdzony biznes z potencjałem zarabiania. - We franczyzie franczyzobiorca płaci za sprawdzoną koncepcję biznesową, zatem obowiązkiem franczyzodawcy jest zapewnić mu zdrowy ekonomicznie model jednostki franczyzowej, tzw. Unit Economics Model, która rośnie zyskownie. Sieci franczyzowe zorientowane na zysk franczyzodawcy i franczyzobiorcy będą miały kapitały na rozwój i będą stwarzały bezpieczniejsze środowisko współpracy dla franczyzobiorców. Będą miały większą zdolność inwestycyjną i zdolność innowacyjności. I większą trwałość.

Musisz umieć budować organizację. Musisz umieć przezwyciężać złożoność i konkurować tzw. wewnętrzną grą strategiczną. Jak to zrobić, aby zyskownie rosnąć?

O tym podczas webinarium z cyklu Innowacja Franczyzy. Monika Ferreira - autorka książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych", Doradca Strategiczny i Founding Partner w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy - porozmawia z przedstawicielami rosnących franczyz i świata inwestycji o Zyskownym Wzroście. Goście spotkania dzielą tym, jak budować organizacje sieciowe, które się skalują i rosną zyskownie po stronie franczyzodawcy i franczyzobiorcy. W studio zasiądą:

Wojciech Wieronski, Board Member OTCF S.A. Marka 4F

Marcin Łojewski, CEO, Co-founder Bike Café

Tomasz Poninski, Managing Partner, Montis Capital Venture Fund

Więcej o tym, jak ułożyć procesy, aby zyskownie skalować firmę i uniknąć paradoksu wzrostu posłuchaj w poniedziałek 25 września o godz. 19.00 w Webinarium na money.pl

W artykule wykorzystano fragmenty książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych".

Materiał sponsorowany przez I'GS In Good Strategy

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl