Jeden z dwóch największych producentów piwa w Polsce pokazał wyniki. Okazały się gorsze niż rok wcześniej. Zysk netto grupy Żywiec za okres od lipca do września spadł ze 117 mln zł do niecałych 110 mln zł.
Warto zauważyć, że zyski Żywca spadły mimo większych przychodów ze sprzedaży. Firma zainkasowała w trzy miesiące 153 mln zł, a więc 11 mln zł więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Czytaj więcej: Grupa Żywiec ma zapłacić 103 mln zł zaległego podatku
Jak tłumaczy zarząd grupy Żywiec, na wysokość zysku negatywnie wpłynął wzrost kosztów produkcji. W górę poszły m.in. wynagrodzenia, a także koszty opakowań. Jednorazowo wyniki spółki obniżyły również koszty przejęcia Browaru Namysłów.
Do tego Żywiec odnotował spadek sprzedaży w segmencie marek ekonomicznych, czyli tańszych piw. Niekoniecznie oznacza to mniejszą konsumpcję piwa. Coraz więcej klientów zamiast taniego piwka woli wydać nieco więcej pieniędzy na piwo z wyższej półki.
Żywiec przyznaje, że zwiększyła się sprzedaż marek premium. Wymienia tu m.in.: Żywca, Heinekena i Desperadosa. Dynamiczny wzrost sprzedaży kontynuował też browar Namysłów.
- Bardzo dobre wyniki marki Namysłów i efekty synergii potwierdzają, że Browar Namysłów doskonale uzupełnia ofertę grupy Żywiec i wspiera jej rozwój w kierunku, w którym idą trendy konsumenckie - komentuje wyniki Francois-Xavier Mahot, prezes Żywca.
- Mimo trudniejszej niż w 2018 roku sytuacji rynkowej, nasza strategia budowania wartości konsekwentnie przynosi rezultaty i będziemy ją kontynuować. Odczuwamy presję wzrostu kosztów działalności związanych z inflacją kosztów produkcji, wynagrodzeń, ale także rosnącego zróżnicowania naszego portfolio produktów i równolegle do realizacji planów komercyjnych wdrażamy działania zwiększające efektywność - zapewnia prezes.
Dodając do wyników trzeciego kwartału także zyski z całego pierwszego półrocza wychodzi, że Żywiec zarobił do tej pory 207 mln zł. To o 33 mln zł mniejszy zysk netto niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Żywiec to jedna z dwóch największych grup na rynku piwa w Polsce. W 2018 roku sprzedał 11,3 mln hektolitrów piwa warzonego w pięciu browarach, tj. w Arcyksiążęcym Browarze w Żywcu, Browarze Zamkowym Cieszyn, Elblągu, Leżajsku, Warce. Od 2019 roku do grupy należą także browary w Braniewie i Namysłowie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl