Lider fintechu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej - na to miano polska branża styku technologii i finansów pracuje już od kilku lat. Według szacunków firm konsultingowych, wartość rynku fintech w CEE sięga obecnie 2,2 mld EUR, z tego na Polskę przypada aż 40 proc. tej sumy. Relacje spółek technologicznych i sektora finansowego w Polsce pokazują, że model współpracy dużych graczy z pretendentami, zamiast polegać na bezwzględnej walce, może przynosić korzyści zarówno biznesom, jak i samej gospodarce.
Ta strategi aż prosi się o skopiowanie w innych sektorach gospodarki, szczególnie tam, gdzie technologia może pomóc generować większą liczbę usług i przychodów z tej samej bazy klientów. Pod lupą ekspertów jest więc nie tylko branża energetyczna, ale także ubezpieczeń, służby zdrowia, a nawet administracja publiczna. Jak pchnąć je na tory fintechu? Odpowiedzią ma być kluczowy raport głęboko definiujący stan cyfryzacji w sektorze energetyki. Zostanie ogłoszony w czasie tegorocznego kongresu Impact fintech'17, 6 -7 grudnia w Katowicach.
Shazam w liczniku
Raport "Digitalization of customer services in utilities market in Poland” - koncentruje się na określeniu stanu rozwoju digitalizacji w sektorach utilities, czyli m.in. dostawców energii, gazu oraz sektorze paliwowym i telekomunikacyjnym. Zbadano i zweryfikowano hipotezy dotyczące tego, czy model bankowy, w którym zdigitalizowana i prokliencka instytucja rozwija swój biznes, jest możliwa także w przypadku wiodących dostawców energii.
Pytania badawcze, na które raport szuka odpowiedzi, dotyczą m.in. częstotliwości korzystania z elektronicznych biur obsługi klienta, sposobu zintegrowania nowoczesnych usług – smart domu, aplikacji mobilnych i elektronicznych płatności w jednym ekosystemie, usprawnienia prędkości oraz komfortu opłat klientów indywidualnych, oraz biznesowych, a także możliwości cyfrowego i skutecznego oferowania innych usług dla klienta detalicznego przez dostawcę energii.
- Tak, jest możliwe pełne pozyskanie i przejęcie klienta usług energetycznych przez kanał cyfrowy – twierdzi Christian Bogatu, współzałożyciel Fresh Energy Berlin, startupu, który niedawno w rundzie seed pozyskał 3 mln EUR.
Bogatu uważa, że w oparciu, o informacje z inteligentnych liczników (niemieckie prawodawstwo daje użytkownikowi dowolność w wyborze licznika), zbudował Shazam dla energii zużywanej w domu. Tego typu aplikacje mają otworzyć nowe horyzonty dla branży energetycznej.
- Dzięki analityce w chmurze, damy użytkownikowi sygnał, że jego lodówka albo pralka jest mało energooszczędna i że opłaca się ją wymienić. Podsuniemy mu dobre oferty z opcją darmowej dostawy i rozliczenia za pomocą dopłaty lub rat płaconych wraz z rachunkami za prąd. Nasza aplikacja zmierzy, ile razy twoja zmywarka była uruchamiana i da ci ofertę dostawy wkładów piorących. A gdy obliczenia w chmurze pokażą, że w mieszkaniu samotnie żyjącej osoby nie ma normalnego dla niej cyklu zużycia prądu, system wyśle ich bliskim alert – tłumaczy Christian Bogatu.
Inteligencja płaci
- Droga do osiągania seryjnie trwałych rezultatów przy tworzeniu i wdrażaniu innowacji energetycznych wymaga permanentnego zaangażowania na poziomie operacyjnym koncernów energetycznych - przekonuje Grzegorz Nowaczewski, prezes spółki Virtual Power Plant, od kilku lat budującego oprogramowanie pozwalające oszczędzać energię w biurowcach.
Działające w Polsce firmy energetyczne zdają się już rozumieć, że ich klienci przenoszą swoje oczekiwania z sektora bankowego.
Obsługa, transakcje i zakup większości produktów muszą więc być możliwe w pełni poprzez aplikacje mobilne. Jednocześnie dostawcy usług szukają sposobów na zmniejszenie kosztów i zwiększenie efektywności realizacji procesów biznesowych. To dlatego PGE dołączyło właśnie do akceleratora Bridge to MassChallenge Warsaw, tego samego, w którym jest już m.in. PKO BP.
Jeśli połączyć deklaracje wszystkich operatorów energetycznych w Polsce, okazuje się, że na innowacje w najbliższym trzyleciu wydadzą oni niemal 1 mld zł. Jedną z kluczowych kwestii rozwojowych zdiagnozowanych w raporcie są płatności. Tu zęby ostrzy sobie m.in. Straal, kierowany przez Michała Jędraszaka.
Na tegorocznym Impact fintech'17 to właśnie Straal pokaże inteligentną platformę optymalizacyjną do płatności elektronicznych, automatycznie maksymalizującą ściągalność należności. W jaki sposób? M.in. poprzez obciążanie kart płatników w terminach zapewniających najwyższe prawdopodobieństwo ich wypłacalności. To zwiastun większego trendu - wkrótce tego typu oprogramowania mają być standardem w nowych, fintechowych realiach dostawców energii.
Premiera raportu "Digitalization of customer services in utilities market in Poland" odbędzie się w trakcie kongresu Impact fintech'17, 6 -7 grudnia, w Katowicach.
Więcej informacji na temat Impact fintech'17 znajduje się na stronie impactfintech17.com.
Na bezpłatnie wejściówki mogą liczyć akademicy, przedstawiciele administracji publicznej, organizacji pozarządowych, mediów, startupów i społeczności startupowej.
Rejestracja na Impact fintech'17 możliwa jest na tej stronie.