Czwarta rewolucja przemysłowa toczy się także w mediach, a najlepiej ekspansję gospodarki 4.0 widać w telewizji. Pozytywnym przykładem takich działań jest światowy brand obecny w Polsce od ponad 20 lat – Discovery.
O zmianach, jakie w mediach pociągnęła za sobą rewolucja technologiczna, rozmawiają uczestnicy paneli, które odbywają się w ramach kongresu Impact'18 w Krakowie. Maciej Maciejowski z zarządu Grupy Discovery w Polsce, podkreśla, że współczesna telewizja musi nadążać za oczekiwaniami odbiorców, które ewoluują w kierunku digitalizacji i rozwiązań wieloekranowych.
– Dynamicznie rośnie grupa ludzi, którzy poszukują treści telewizyjnych w internecie – podkreśla Maciejowski. - Rozwijając naszą ofertę programową, z założenia myślimy o dotarciu do odbiorców także poza tradycyjnym ekranem telewizora - na smartfonie, tablecie lub laptopie. Dzisiaj nasze strony i usługi docierają do 11 milionów internautów miesięcznie. Wykorzystujemy innowacje technologiczne, pomagając odbiorcom cieszyć się naszym video wszędzie tam, gdzie tego potrzebują. Już od kilku lat nie jesteśmy tradycyjną telewizją, tylko twórcą najlepszej rozrywki i newsów. Dzięki technologii nie ograniczają nas platformy”.
VOD coraz popularniejsze
Chodzi nie tylko o bieżącą ramówkę, ale także zasoby archiwalne, stąd rosnąca popularność usługi VOD i tym samym produktu Player, numeru jeden wśród serwisów OTT w Polsce. Maciej Maciejowski zapewnia, że nadawca stawia na nieustanne poszerzanie biblioteki programów i seriali dostępnych „na żądanie”. Zwraca też uwagę na fakt, że przed telewizją ogromne możliwości otwierają takie technologie, jak VR (rzeczywistość wirtualna) i AR (rzeczywistość rozszerzona) oraz sieć 5G, czyli technologia przyszłości zapewniająca możliwość szybkiego przesyłania ogromnych ilości danych. Rozwój następuje tak szybko, że dziś trudno jednoznacznie stwierdzić, jak będzie wyglądała ta telewizja przyszłości.
Dorota Żurkowska- Bytner, która odpowiada w Grupie Discovery m.in. za Eurosport, a także za zintegrowany obszar badań, uczestniczy w Głównej Sesji na Kongresie Impact'18 w Krakowie. Menedżerka podkreśla, że Polska należy do tych rynków telewizyjnych, gdzie nowe technologie są wdrażane najszybciej. To przede wszystkim efekt tego, iż polscy odbiorcy są otwarci na nowinki i dlatego Polska jest, jak zauważa Żurkowska, jednym z najbardziej rozwiniętych rynków mediowych w Europie. Polacy masowo korzystają z możliwości, jakie niesie cyfryzacja, a dzięki temu pojęcie telewizja jest dzisiaj tak szerokie.
Pierwsi w jakości HD
Dorota Żurkowska podkreśla, że Discovery chce być trendsetterem na rynku mediowym, czyli chce na nim wyznaczać trendy, tak jak to robi zresztą do tej pory.
- Byliśmy pierwszą telewizją, która wprowadziła kanał HD, pierwsi eksperymentowaliśmy z technologią 3D, teraz coraz silniej rozwijamy obszar wirtualnej rzeczywistości i nowych mediów. Ostatnio dokonaliśmy bezprecedensowej próby zmierzenia łącznej oglądalności relacji z igrzysk olimpijskich w Pjongczangu na wszystkich ekranach w całej Europie (metodologia Total Video). Analizowaliśmy dane z wielu źródeł, uwzględniając nie tylko oglądalność, ale i liczbę użytkowników oraz ich zaangażowanie – wylicza. Kolejne, nowe możliwości otwiera technologia 5G, a także analiza Big Data oraz automatyzacja dotarcia do określonych grup docelowych, co jest szczególnie istotne w kontekście reklamy telewizyjnej.
Przykładem kreowania nowych trendów przez Discovery jest oferta Eurosport Player. Z jednej strony nadawca inwestuje w atrakcyjne prawa, z drugiej wprowadza najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne podnoszące jakość relacji z wydarzeń sportowych, Dorota Żurkowska zapewnia, że ta oferta będzie rozwijana, a Eurosport Player to dla Discovery jeden z flagowych produktów.
Spotkanie wizjonerów
Impact'18 w Krakowie to wydarzenie, które co roku gromadzi liderów innowacji, naukowców, pionierów digitalizacji i twórców startupów z całego świata, którzy wspólnie budują przyszłość technologii. Podczas wydarzenia odbywa się szereg paneli eksperckich oraz indywidualnych spotkań. W programie przewidziano osiem ścieżek tematycznych dotyczących m.in. e-commerce, transportu, energii i środowiska, technologii 5G, czwartej rewolucji przemysłowej, badań naukowych i rozwoju technologicznego, cyfryzacji usług publicznych oraz biotechnologii.