"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu – o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach.
Zapraszamy na rozmowę z Maciejem Oleksowiczem, prywatnie kierowcą rajdowym, służbowo prezesem i głównym udziałowcem spółki giełdowej Inter Cars, miliarderem zajmujący 38. miejsce na liście najbogatszych Polaków 2023 magazynu "Forbes" z majątkiem sięgającym 1,65 miliarda złotych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile kosztuje wyprodukowanie części samochodowej?
- Ja to kiedyś liczyłem i wyprodukowanie - nie licząc kosztów marketingu producenta, to sama produkcja, czyli surowiec i praca potrzeba do wykonania tej części - to jest jakieś 10 procent ceny finalnej - mówi Maciej Oleksowicz. Resztę ceny stanowią marże kolejnych pośredników, którzy znajdują się w łańcuch dostawy, sprzedaży i wykonania naprawy.
Czy prawdą jest, że sprzedawcy części najwięcej zarabiają na tzw. markach własnych, czyli produktach wykonanych na zlecenie danej firmy, a nie na częściach oryginalnych?
To jest błędne patrzenie. Bardzo dużo osób patrzy na marżę procentową i ekscytuje się, że to jest 40-50 proc. Moim zdaniem trzeba patrzeć na marżę wartościową, czyli ile zarabiamy euro czy złotych na danej sztuce towaru. Koszty odnoszą się do sztuk i do tego, jaki to jest produkt. Trochę inaczej jest, gdy zarobię 20 zł na oponie, a trochę inaczej, gdy zarobię 10-20 zł na filtrze powietrza, który jest lekki, mały i łatwy w obsłudze. Marże procentowe są najwyższe na markach własnych, natomiast są to produkty tanie, więc my jako Inter Cars zdecydowanie wolimy sprzedawać produkty premium i to promujemy na rynku - wyjaśnia.
Produkty oryginalne to ściema?
Maciej Oleksowicz wspomina, że na ogół to nie producenci samochodów tworzą do nich technologię. - To producenci części, tacy jak Bosch, Valeo, Delphi, Denso itd., tworzą całe R&D (badania i rozwój - przyp. red.), a producent samochodu na koniec jest integratorem tego wszystkiego - wyjaśnia. Według prezesa Inter Cars, produkty premium gwarantują pewną jakość i za nimi idzie wiedza techniczna.
Czym zatem marki premium różnią się od tzw. części oryginalnych? - Produkty oryginalne to moim zdaniem tak naprawdę wielka ściema tego rynku. Bardzo wiele osób wierzy, że te produkty mają jakąś tajemniczo lepszą jakość, a tak nie jest. To są te same produkty, zjeżdżające z tej samej linii produkcyjnej, co produkty premium. One są na koniec pakowane w to samo pudełko i dwa razy droższe, bo tam jest znaczek Audi, Mercedes, VW i tak dalej - mówi Maciej Oleksowicz.
W Biznes Klasie zapytaliśmy także, na których częściach nie da się zarobić, ale muszą być utrzymywane w ofercie sklepu ze względu na zapotrzebowanie klientów i warsztatów. - Oczywiście, że mamy takie produkty. Najczęściej są to filtry powietrza. Na rynku kosztuje on 20-30 zł. Jak policzymy sobie koszty logistyki i np. magazynowania, to często nie zarabiamy na tym produkcie - wyjaśnia.
Jakimi samochodami będziemy jeździć?
Według prezesa Inter Cars konsumenci właśnie wstrzymują się z decyzją o zakupie nowego auta, bo czekają na informację, która technologia wygra. - Co nas zaskoczyło? Widać, że ludzie naprawiają swoje auta na częściach premium. Ze świadomością, że zostaną z tymi autami jeszcze na wiele lat - mówi Oleksowicz.
Czy samochody z napędem elektrycznym zdominują drogi? - To jest gigantyczne wyzwanie dla producentów samochodów. Oni muszą dziś zainwestować w rozwój technologii, podjąć duże ryzyko i część z nich się pomyli. Tak jak dziś mówimy o VW. Stoją te nowe samochody na placach. Słyszałem, że w Niemczech zatrzymano dopłaty do samochodów elektrycznych i VW obniża ceny do tych samochodów - dodaje.
W poprzednich odcinkach programu Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Michałem Sapotą, właścicielem HREIT;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines,
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics
Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są pod tym linkiem.