PKO BP, najmocniejszy gracz na polskim rynku bankowym, rozpoczyna fundamentalne zmiany w zakresie obsługi kart płatniczych. Klienci korzystający z kart kredytowych mogą cieszyć się nowymi cyfrowymi odpowiednikami tradycyjnych "plastików". Wkrótce podobne rozwiązanie obejmie także karty debetowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
PKO BP wprowadza cyfrowe karty - najpierw kredytowe
Od wtorku posiadacze kart kredytowych z logo Mastercard i Visa mogą korzystać z ich cyfrowych wersji dostępnych w aplikacji IKO oraz serwisie iPKO. Rozwiązanie to zwalnia też z konieczności oczekiwania na fizyczną kartę po zaakceptowaniu wniosku przez bank.
Wirtualne karty oferują te same możliwości co ich tradycyjne odpowiedniki. Nadają się do płatności zbliżeniowych smartfonem lub zegarkiem, zakupów online wymagających podania danych karty oraz aktywacji cyklicznych subskrypcji. Co więcej, można je bez przeszkód dodać do portfeli cyfrowych takich jak Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, SwatchPAY! czy Xiaomi Pay - zapewnia PKO BP.
Cyfrowa karta może być też bezpieczniejsza. Dlaczego? Płacąc kartą w sieci niejednokrotnie musimy podać widniejący na niej kod CVC/CVV. W przypadku kart cyfrowych ta kombinacja okresowo się zmienia, co zapewnia wyższy poziom ochrony transakcji internetowych. Aktualny kod będzie widoczny w aplikacji IKO oraz serwisie internetowym banku. W razie potrzeby klient uzyska go także za pośrednictwem infolinii.
Karty debetowe w cyfrowej postaci. Już wkrótce
Paweł Placzke z PKO BP zapowiada, że niebawem analogiczne zmiany zostaną wdrożone dla kart debetowych. One również zyskają wersje cyfrowe oraz system zmiennych kodów bezpieczeństwa. Dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim podkreśla, że klienci chętnie stawiają na zbliżeniowe płatności mobilne. Stanowią one już 1/4 wszystkich transakcji realizowanych w terminalach POS.
W dłuższej perspektywie ma to doprowadzić do wyeliminowania plastikowych kart płatniczych z portfeli naszych klientów. Pierwszy technologiczny krok właśnie wykonaliśmy - w aplikacji IKO w smartfonach oraz w serwisie iPKO dostępne są cyfrowe wersje naszych kart kredytowych. Mają wszystkie funkcje kart plastikowych, a nawet trochę więcej – zwiększający pozom cyberbezpieczeństwą zmienny kod CVC/CVV. To początek tej innowacyjnej zmiany - docelowo klient zdecyduje czy chce mieć kartę w wersji fizycznej i cyfrowej, czy tylko kartę cyfrową - tłumaczy przedstawiciel PKO.
– podkreśla Paweł Placzke, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w PKO Banku Polskim.
Choć docelowo bank chce tworzyć alternatywę dla plastikowych kart, to na razie pozostawia klientom wybór. Na etapie wnioskowania będzie można zdecydować, czy chce się posiadać wyłącznie cyfrową wersję, czy też obie formy równocześnie. W każdej chwili możliwe będzie późniejsze zamówienie fizycznej karty, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Działania PKO BP wpisują się w trend ograniczania użycia plastiku. Pod koniec ubiegłego roku bank rozpoczął wydawanie kart w pełni wykonanych z przetworzonego PVC. Wcześniej zastępował wygasłe "plastiki" kartami wyprodukowanymi w 70 proc. z tzw. plastiku oceanicznego, pozyskanego z zalegających w przybrzeżnych rejonach butelek. Jak informuje instytucja, w portfelach jej klientów znajduje się około 10 milionów kart płatniczych. Odpowiada to mniej więcej 50 tonom tworzywa sztucznego.
PKO Bank Polski to największy bank komercyjny w Polsce i niekwestionowany lider sektora. Dysponuje aktywami o łącznej wartości ponad 430 mld zł. Obsługuje blisko 11 milionów klientów, oferując szereg produktów i usług zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm oraz instytucji. Od 2004 roku akcje banku notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.