TVP otrzymała w 2011 r. z abonamentu 205,4 mln zł, a na realizację misji wydała ponad 1 mld 629 mln zł - wynika z rocznego sprawozdania wpływów abonamentowych.
Raport, dostępny na stronie internetowej TVP, wskazuje, że 205,4 mln zł z abonamentu w 2011 r. to kwota najniższa w historii. Jest ona o 16 milionów niższa niż w roku poprzednim, o 95 milionów niższa niż dwa lata wcześniej oraz o 216 milionów niższa niż rzeczywiste wpływy abonamentowe w 2008 r.
Na realizację misji spółka wydała prawie 1 mld 630 mln zł; oznacza to, że tylko 12,6 proc. kosztów związanych z realizowaną przez TVP misją pokrywają środki abonamentowe. Roczne dotacje publiczne w 2011 r. były najniższe od utworzenia spółki w 1994 r.
W dokumencie podkreślono, że efekt spadku wartości przychodów z abonamentu dodatkowo zwiększa inflacja - realna wartość środków po uwzględnieniu inflacji, które spółka uzyskała z abonamentu w 2011 roku, jest 4,5-krotnie niższa niż wpływy abonamentowe w 1994 r.
Dominującym źródłem finansowania zadań TVP wynikających z misji nadawcy publicznego są środki komercyjne. Przychody TVP z reklam i sponsoringu wyniosły w 2011 r. 1 mld 157 mln zł. Kwota ta jest jednak niższa niż w latach ubiegłych. W roku 2010 z tego źródła TVP pozyskała o 79 mln zł więcej, w 2009 r. - o 57 mln zł więcej, a w 2008 - o 218 mln zł więcej.
W sprawozdaniu szczegółowo wyliczono, ile pieniędzy przeznaczyła TVP na poszczególne programy tzw. misyjne. Np. spektakle teatralne (łącznie w roku 2011 r. TVP 1 zaprezentowała 28 spektakli, w tym 9 premierowych), magazyny kulturalne oraz audycje o kulturze i sztuce kosztowały 68,6 mln zł, filmy dokumentalne - 26,6 mln zł, magazyny dla rolników - 6,9 mln zł, audycje dla dzieci i młodzieży - 13,6 mln zł, audycje edukacyjne i popularno-naukowe - 23,1 mln zł, audycje religijne, np. transmisje mszy i uroczystości religijnych - 16,5 mln zł, audycje z zakresu polityki, w tym międzynarodowej - 26,6 mln zł, a relacje z wydarzeń sportowych i programy o tematyce sportowej - 128,7 mln zł.
Działalność 16 oddziałów terenowych TVP kosztowała 366 mln zł, programu satelitarnego TV Polonia - 27,6 mln zł, TVP Kultura - 19,2 mln zł, TVP Historia - 10,2 mln zł, TVP HD - 8,0 mln zł, TVP Seriale - 4,5 mln zł, TV Białoruś - 26,9 mln zł.
Jak wyliczyła TVP, najwięcej czasu antenowego w telewizyjnej Jedynce zajęła w 2011 r. fabuła - 44,5 proc., na drugim miejscu była reklama - 21 proc., dalej publicystyka - 7,4 proc., informacja i rozrywka - po 5,8 proc., dokument - 4,8 proc., popularyzacja wiedzy - 3,3 proc., sport - 2,8 proc..
W TVP2 najwięcej czasu poświęcono na: fabułę - 43,6 proc., reklamę - 17,4 proc., rozrywkę - 15,7 proc., dokument - 6 proc., popularyzację wiedzy - 5,3 proc., publicystykę - 4,6 proc. i informację - 2,5 proc.
W TVP Info informacja zajęła 41,2 proc. czasu, publicystyka - 22,5 proc., reklama - 14,9 proc., dokument - 9 proc.
We wprowadzeniu do sprawozdania prezes TVP Juliusz Braun napisał, że _ z tytułu nieprzestrzegania obowiązku opłacania abonamentu, TVP na przestrzeni lat straciła miliardy złotych, które mogły oraz powinny być przeznaczone na polepszenie oferty programowej _. Podkreślił, że w Polsce odsetek osób wnoszących opłaty rtv z roku na rok maleje.
Prezes zaznaczył, że większość środków z abonamentu - 159,4 mln zł - TVP musi przeznaczać na utrzymanie 16 oddziałów terenowych spółki, wskazanych w ustawie o radiofonii i telewizji. Wszystkie programy tworzone na potrzeby pozostałych anten mogły otrzymać w całym minionym roku z abonamentu wsparcie w wysokości jedynie 46 mln zł.
Braun podkreślił jednak, że mimo wszystkich trudności związanych z finansowaniem TVP stale pełni rolę mecenasa kultury, patronuje ważnym wydarzeniom, festiwalom, konkursom, przeglądom artystycznym, wspiera akcje i kampanie społeczne, działania charytatywne i pokazuje ważne wydarzenia, cenne inicjatywy i imprezy, w których stacje komercyjne nigdy nie były obecne.
Sprawozdanie finansowe TVP za 2011 r. nie jest jeszcze dostępne, jednak na początku marca Braun informował, że będzie to strata dwucyfrowa, _ bliżej stu niż dziesięciu _ milionów złotych". Na ten rok zarząd TVP planuje stratę w wysokości 60 mln zł; plan ekonomiczno-finansowy spółki został pozytywnie zaopiniowany przez radę nadzorczą spółki w połowie stycznia. W rozmowie z PAP Braun podkreślał wówczas, że mimo planowanej straty spółka zachowa płynność finansową. Zaznaczył, że zarząd podjął decyzję o restrukturyzacji spółki, ale nie oznacza ona grupowych zwolnień pracowników.
Więcej o telewizji czytaj w Money.pl | |
---|---|
Znani ludzie piszą do Tuska. _ To niemoralne _ Autorzy listu otwartego zaapelowali do premiera i rządu o przestrzeganie uchwalonego przez Sejm prawa medialnego. | |
Znane dziennikarki TVP tracą stanowiska Iwona Schymalla została odwołana ze stanowiska szefowej TVP1. Z kierowania zespołem Wiadomości zrezygnowała Małgorzata Wyszyńska. | |
Przedpremierowe odcinki TVP na ipla Internauci zobaczą archiwalne produkcje oraz najnowsze, jesienne seriale jeszcze przed emisją telewizyjną. Pierwsze tytuły ukażą się już dzisiaj. |