Nowe prawo dostosowuje nasze przepisy do rozwiązań przyjętych w Unii Europejskiej. Jak wynika z dokumentu, wśród licznych instytucji, których dotyczyć będzie nowe prawo, znalazły się również te związane z wirtualną walutą.
W przyjętym we wtorek projekcie ustawy próżno szukać takich słów jak kryptowaluta, czy giełdy, albo platformy kryptowalut. Jednak w dokumencie znalazły się odniesienia nie wprost, które jednak odnoszą się do walut elektronicznych, czyli na przykład Bitcoina.
W art. 2 możemy wyczytać listę aż 25 instytucji obowiązanych, czyli takich których nowa ustawa będzie dotyczyć. Wśród nich są te świadczące usług w zakresie wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi czy wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi.
[
legislacja.rcl.gov.pl ]( http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12298001/12431428/12431429/dokument326696.pdf )
W ramach ustawy możemy znaleźć też samą definicję walut wirtualnych. To ich stosowanie w myśl ustawy, może być przesłanką oznaczającą wyższe ryzyko prania brudnych pieniędzy. Ustawodawca bowiem wykorzystywanie wirtualnych pieniędzy widzi jako "korzystanie z usług lub produktów sprzyjających anonimowości lub utrudniających jego identyfikację
**[
]( http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12298001/12431428/12431429/dokument326696.pdf )legislacja.rcl.gov.pl**
Całkowicie nowe przepisy
W związku z dużą ilością zmian, które powinny być wprowadzone do obecnej ustawy z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zdecydowano się na opracowanie projektu nowej ustawy.
"Tym samym nowe prawo powinno być czytelniejsze, a zmienione obowiązki i uprawnienia instytucji zobowiązanych do stosowania ustawy, jednostek współpracujących oraz Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF), wynikające z tych przepisów - łatwiejsze do identyfikacji" - czytamy w komunikacie.
W ustawie pojawiły nowe kategorie instytucji zobowiązanych do stosowania ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zadania Komitetu Bezpieczeństwa Finansowego jak również mechanizmy dotyczące przygotowania krajowej oceny ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.
Zmieni się znacznie więcej
Prócz tego dokument obejmuje obowiązki instytucji zobowiązanych, w tym dotyczące stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, przepisy dotyczące utworzenia i funkcjonowania Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych oraz zasady dotyczące gromadzenia przez GIIF informacji potrzebnych do wypełniania przez niego zadań ustawowych, ich ochrony oraz udostępniania tych informacji innym podmiotom.
Projekt ustawy zmienia też przepisy dotyczące wstrzymywania transakcji i blokowania rachunków, wprowadza precyzyjniejsze zasady współpracy GIIF z zagranicznymi jednostkami analityki finansowej i Europolem oraz dodaje możliwość wykorzystania szczególnych środków ograniczających przeciwko osobom, grupom i podmiotom - czytamy w uzasadnieniu.
"Nowa ustawa powinna przyczynić się do efektywniejszego funkcjonowania systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz lepszego dostosowania polskich regulacji do rekomendacji międzynarodowych" przekonuje rząd.
Zaproponowano, aby ustawa weszła w życie po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych artykułów, które powinny obowiązywać po 18 miesiącach od ogłoszenia.