"Wzrost kosztów inwestycji spowodowany jest zmianą cen materiałów i robót budowlanych oraz nowymi inwestycjami wynikającymi z rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia programu w 2016 r. Ponadto, projekty budowlane i koncepcja realizacji inwestycji musiały zostać dostosowane do restrykcyjnej – ze względu na realizację inwestycji w obszarach Natura 2000 – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia" - czytamy w uzasadnieniu decyzji, opublikowanym przez Centrum Informacyjne Rządu.
Wśród nowych elementów inwestycji, które nie były planowane wcześniej CIR wymienia budowę mostu pontonowego na rzece Elbląg w Nowakowie i budowę nowego mostu zwodzonego obrotowego, zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego.
Zwiększenie finansowania rząd tłumaczy też koniecznością budowy sztucznej wyspy, na którą zwożony będzie urobek z budowy, który początkowo miał być składowany na brzegu.
Na zwiększenie finansowania wpłynie również pogłębienie wejścia do portu w Elblągu - podaje CIR.
Przekop Mierzei Wiślanej to element drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Droga ma zapewnić swobodny dostęp do portów, które znajdują się nad zalewem.
"Zwiększy się także możliwość działania polskiej Marynarki Wojennej oraz poprawi się bezpieczeństwo związane z użyciem jednostek ratownictwa morskiego (SAR). Budowa toru wodnego – niezależnego od sytuacji międzynarodowej i w pełni kontrolowanego przez Polskę – stworzy warunki dla stabilnego rozwoju regionu Zalewu Wiślanego" - podaje CIR.