Program "Kuba Wojewódzki" emitowany jest na antenie TVN od 2006 roku. W szczytowym okresie kontrowersyjny i momentami skandalizujący talk-show oglądało średnio 2,96 mln widzów.
Z sezonu na sezon oglądalność programu spada. Po raz pierwszy wynik poniżej miliona widzów "Kuba Wojewódzki" odnotował wiosną 2019 roku.
Mimo to od wielu lat talk-show Wojewódzkiego jest jedną z najdroższych pozycji w cennikach reklamowych TVN-u i co roku przynosi stacji milionowe zyski.
Najdroższe lokowanie
Lokowanie produktu to najdroższa forma reklamy w programach TVN-u. W największym skrócie polega na tym, że podczas audycji umieszcza się informacje o konkretnym produkcie w sposób, który ma zachęcić do jego używania.
Lokowanie produktu w programie "Kuba Wojewódzki" to najdroższa pozycja w reklamowym cenniku stacji TVN. Za pasywne lokowanie produktu, kiedy reklamowana rzecz jest tylko elementem scenerii, w 2021 roku TVN liczy sobie 69 tys. złotych od odcinka. Dla porównania, w 2015 cena wynosiła 64 tys.
Z kolei za scenę aktywną, gdzie reklamowany produkt jest używany przez osoby na scenie, trzeba zapłacić 99 tys. złotych od odcinka.
Przykładem takiego lokowania produktu może być np. umowa z producentem napojów Hellena, którą stacja zawarła w 2015 roku. Goście programów, zamiast zwyczajowej wody, popijali w czasie programu napoje z puszek.
Podobnie było w przypadku programu, którego gościem był Mike Tyson, ówczesny ambasador marki napoju Black, który w czasie rozmowy z Wojewódzkim sączył reklamowany przez siebie produkt z firmowej puszki.
Cena za spot
TVN nie podaje dokładnie, ile zysków przynosi lokowanie produktów i emisja spotów reklamowych w czasie programu. Zyski z reklam można jednak oszacować na podstawie cennika.
Program "Kuba Wojewódzki" trwa godzinę. W tym czasie emituje się średnio 15 minut spotów reklamowych. Według najnowszego cennika pojedynczy 30-sekundowy spot kosztuje 32 tys. złotych w przypadku pierwszej emisji i 21 600 w przypadku drugiej.
Jeśli założymy, że połowa spotów wyceniana jest według wyższej stawki, a druga połowa według niższej, to można przyjąć, że jeden odcinek przynosi nawet 450 tys. złotych.
Cztery odcinki w miesiącu dają 1,8 mln, a cały sezon 7,2 mln złotych. Nasze wyliczenie niewiele się różni od wyliczeń agencji Nielsen Audience Measurement.
Według Nielsena ostatni sezon show Kuby Wojewódzkiego przyniósł stacji 7,5 mln złotych wpływów. Agencja doliczyła do tej kwoty wpływy ze znacznie tańszych reklam emitowanych podczas powtórek.
Realne wpływy są jednak z pewnością niższe, bo szacunki nie zawierają rabatów, których stacja udziela dużym klientom. Takie rabaty potrafią wynosić nawet 70 proc. kwoty cennikowej.
"Król TVN" jednak nie odchodzi
Informację o zakończeniu emisji show Kuby Wojewódzkiego gospodarz programu podał w czwartek w enigmatycznym wpisie w mediach społecznościowych.
"W związku z nagłym, aczkolwiek spodziewanym końcem programu Kuba Wojewódzki dziękuję wszystkim za obecność przez ostanie 20 lat" - napisał na Instagramie celebryta. "To była wspaniała podróż. Do zobaczenia w przyszłym roku na jednej z największych platform streamingowych".
Jak się okazało, informacja zaskoczyła nawet kierownictwo TVN-u. Następnego dnia Wojewódzki oznajmił, że nigdzie się nie wybiera, a zamieszczony przez niego wpis miał być "nauczką" dla dziennikarzy.
"Dziennikarstwo to weryfikacja źródeł, a nie bezrefleksyjne kopiuj wklej" - napisał w piątek Wojewódzki przyznając, że celowo wprowadził dziennikarzy w błąd, osobiście będąc źródłem fake newsa.