"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu – o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem najnowszego odcinka jest Marcin Ochnik prezes firmy Ochnik SA.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od stadionu Skry do ponad 100 salonów sprzedaży w całej Polsce
Pierwsze zetknięcie Marcina Ochnika ze skórzanym biznesem miało miejsce w 1988 r., gdy miał zaledwie 10 lat. Wówczas jego starsi bracia, Jacek i Cezary, otworzyli firmę w rodzinnym domu i zaczęli szyć kurtki.
Najmłodszy Marcin pomagał sprzedawać je na stadionie warszawskiej Skry, a później na stadionie dziesięciolecia. - Miałem plecak, nosiłem w nim kurtki. Jak sprzedałem to donosili kolejne - opowiada Marcin Ochnik.
"Najmłodszy jest najgorszym z Ochników i zrujnuje firmę w kilka lat"
Prezesem firmy został kilkanaście lat później, w wieku zaledwie 24 lat. Po wprowadzeniu zupełnie nowej strategii jego biznes stał się jednym z liderów w swojej kategorii w Polsce. - Miniony rok zakończyliśmy przychodami rzędu 450 mln zł, jeżeli chodzi o zyski, to są one powyżej 10 proc. netto i rzeczywiście jesteśmy trochę w górnych wskaźnikach dla branży handlu detalicznego - opowiada.
Początki w firmie rodzinnej nie były łatwe, zwłaszcza wśród załogi. - Jeżeli chodzi o osoby pracujące na produkcji, to uznawały, że najmłodszy jest najgorszym z Ochników i zrujnuje firmę w kilka lat - dodaje.
Stało się coś zupełnie innego, a Marcin Ochnik nie ma wątpliwości, że momentem przełomowym było przypadkowe spotkanie z Januszem Nowakiem, szefem marki VIP Collection. - Ochnik powinien wybudować mu pomnik - podkreśla. Ta rozmowa była inspiracją do zmiany profilu działalności firmy z produkcyjnego na handlowy i zbudowanie własnej sieci sprzedaży.
Co jest najtrudniejsze w tym biznesie? "Negocjacje z galeriami"
To właśnie wtedy zrodziła się idea zbudowania własnej sieci sprzedaży. Dziś firma ma 120 salonów, w tym trzy za granicą. Zatrudnia ponad 800 osób. - Negocjacje z galeriami, z wynajmującymi, są chyba najtrudniejszym elementem w prowadzeniu naszej działalności - opowiada. Oczywiście najwyższe stawki są w galeriach warszawskich, oscylują nawet na poziomie 100 euro za metr kwadratowy.
- Na takim 200-metrowym salonie obrót, żeby był rentowny, musi być na poziomie 4 mln zł w skali roku, 350 tys. zł netto miesięcznie - wyjaśnia Marcin Ochnik. Najważniejszy w przychodach firmy jest zawsze ostatni kwartał roku. - Dla nas jest decydujący, wtedy są największe obroty. W ostatnich czterech miesiącach robimy około 50 proc. naszych przychodów - dodaje.
Jak działa firma rodzinna? Jasne zasady sukcesji
Współwłaściciele, czyli bracia Ochnik ustalili zasady prowadzenia firmy, których się ściśle trzymają. Mają oni m.in. zasadę zatrudnienia maksymalnie dwóch osób z jednej rodziny w firmie oraz ustalony sposób sukcesji. Marcin Ochnik już wie, że przestanie być prezesem w czerwcu 2028 r.
- Jestem zwolennikiem tego, żeby głównym zarządzającym była osoba z rodziny - dodaje Marcin Ochnik. Jednocześnie zaprzecza w odpowiedzi na pytanie, czy na prezesa jest szykowany jego syn. - My mamy zasadę w firmie, że zaczynamy pracę od podstawowych stanowisk. Mój syn w wakacje pracował na magazynie, teraz pracuje w jednym z warszawskich salonów - dodaje.
W poprzednich odcinkach programu Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Michałem Sapotą, właścicielem HREIT;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India,
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego,
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments.
Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są pod tym linkiem.