"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z przedsiębiorcami - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem ostatniego odcinka był Igor Klaja, założyciel spółki OTCF, która jest właścicielem marki 4F. Zobacz całą rozmowę na kanale "Biznes Klasa" na You Tube.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Maluch, Łada Samara i regułka wykuta na blachę
A wszystko zaczęło się od malucha i sprzedaży śpiworów niespełna 30 lat temu. - Po śmierci mojego taty musiałem jako 18-letni chłopak wziąć trochę sprawy życiowe w swoje ręce. Pamiętam swoją pierwszą fakturę, którą wypisywałem chyba 7 razy. Pamiętam, że ona była na 700-kilkadziesiąt złotych - mówi Igor Klaja.
Malucha trzeba było szybko zamienić na Ładę Samarę, bo do tego pierwszego wchodziło za mało towaru. - Wówczas byłem bardzo nieśmiałym chłopcem, bo wtedy miałem 19 lat i bardzo się stresowałem kontaktem z jakimś kontrahentem. Pamiętam, że sobie wymyśliłem, że się będę przedstawiał jako przedstawiciel jakiejś tam firmy. Nawet nie chciałem mówić, że to jest moja firma, bo myślałem, że wezmą mnie za wariata. Wyglądałem dość młodo jako 19-letni chłopak. Przygotowałem sobie formułkę, jak mam się przedstawić, wykułem ją na blachę. Trenowałem przed lustrem, żeby się nie stresować - opowiada Klaja.
Globalna firma z Polski ubiera najlepszych sportowców na świecie
Dziś 4F to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek sportowych. Roczne przychody firmy sięgają półtora miliarda złotych. Firma prowadzi sprzedaż w 42 krajach świata, w tym w Rumunii, Katarze, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Singapurze, USA czy Australii. Ubiera sportowców z całego świata podczas igrzysk olimpijskich. W Pekinie 2022 i Tokio 2020 stroje 4F nosiło łącznie 9 reprezentacji narodowych – Polski, Chorwacji, Grecji, Litwy, Łotwy, Macedonii Północnej, Portugalii, Serbii i Słowacji. W Paryżu firma ubrała sportowców z Grecji, Ukrainy, Słowacji, Łotwy, Chorwacji i Kosowa. W stolicy Francji polską kadrę olimpijską ubierał Adidas.
- Trzeba się otrzepać jak zawodnik po przegranym meczu i podejść do następnego. Jeśli będzie szansa i będzie jakiś kolejny konkurs, czy zaproszenie do rozmów ze strony PKOL, to podejdziemy do tego. Ja może mam tylko żal, że nie ubieramy tych sportowców, bo to jest dla mnie pewien element dumy narodowej - dodaje Klaja.
Produkcja nie tylko w Chinach
- My w Polsce wyprodukowaliśmy w zeszłym roku 335 tysięcy sztuk towarów. Bardzo chętnie byśmy wyprodukowali 3 miliony sztuk towarów, tylko niech zgłoszą się do nas jeszcze szwalnie, o których nie wiemy, które mogą dla nas tą produkcję robić. Bo to jest bariera, z którą my się zmagamy - twierdzi Klaja.
Według niego mitem jest to, że produkcja w Chinach jest tańsza i to główny powód dla którego firmy odzieżowe korzystają z tamtejszych fabryk. - W Chinach szwaczka zarabia od 1000 do 1500 dolarów. My szyjemy tam głównie produkcję bardzo specjalistyczną. Warunki pracy w szwalniach chińskich, gdzie są technologie, gdzie są roboty, jest zaawansowany system ERP, znacząco się poprawiły. Chiny nie są już tanim krajem.
(...) Druga kwestia to jest bariera technologiczna. Niestety, pewnych rzeczy w Polsce po prostu nie ma, chodzi o maszyny. My nie mamy swoich zakładów, my korzystamy z partnerów. Chcieliśmy otworzyć szwalnię, zaczęliśmy rekrutować szwaczki. Przychodzi do mnie kierownik i mówi, że mamy problem. Co, nie ma szwaczek? Są. To jaki jest problem? 90 proc. szwaczek powiedziało, że jak damy umowę o pracę, to one nie przyjdą do pracy, bo stracą przywileje, jakieś 500+, czy 800+ - opowiada Klaja.
Ambitne plany. Przejąć kiedyś Adidasa?
Polskie 4F od dawna na wielu polach na równi rywalizuje o klienta z amerykańskim Nike czy niemieckim Adidasem. Ostatnio firma odbiła Adidasowi prestiżowy kontrakt. Polska marka modowa przez co najmniej cztery najbliższe lata będzie dostarczała stroje sportowe dla polskich reprezentacji siatkarskich.
Łukasz Kijek: Powiedziałeś kiedyś takie zdanie, że chcesz kupić Adidasa.
Igor Klaja: Potrzebuję tylko kasy.
ŁK: Ale to jest nadal aktualne?
ŁK: Pewnie. Ktoś kiedyś powiedział: set unrealistic goals (wyznaczaj nierealistyczne cele). No wydaje się nierealne, ale wszystko jest możliwe.
Klaja wyjaśnia jednak, że w biznesie nie chodzi o stawanie sobie celu na przejęcie kogoś. - To by była gra skończona, gdybym ja bym chciał kogoś przejąć, kupić, pokonać. A ja chcę robić lepszy produkt niż np. Adidas. Po prostu chciałbym, żebyśmy byli lepsi każdego dnia - wyjaśnia.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Tadeuszem Chmielewskim, szefem rady nadzorczej Rohlig Suus Logistics;
- Paweł Kisiel, prezesem Grupy Atlas;
- Tomasz Jagiełło, prezesem Heliosa;
- Przemek Żebrowski, współzałożyciel K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT,
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex,
- Mateusz Dróżdż, prezes Cracovii.