O tym, że deklaracja została uznana za poprawną i wpłynęła do bazy fiskusa, informuje wiadomość numer 200.
Po wysłaniu wypełnionej deklaracji podatnik otrzymuje numer referencyjny. Powinien zachować go do sprawdzenia statusu zeznania oraz dalszych kontaktów z urzędem. Kod nie jest jeszcze poświadczeniem złożenia PIT, bo deklarację w formie elektronicznej uznaje się za złożoną w dniu, w którym uzyska się Urzędowe Poświadczenie Odbioru z potwierdzeniem prawidłowości deklaracji.
Prawidłowo złożone zeznania są opisane kodem 200. Istnieją jednak inne komunikaty, które może odesłać fiskus.
Numer komunikatu Znaczenie komunikatu
100 Błędny komunikat SOAP
101 Proszę o ponowne przesłanie dokumentu
102 Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO
200 Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie
300 Brak dokumentu
301 Dokument w trakcie przetwarzania
302 Dokument wstępnie przetworzony
303 Dokument w trakcie weryfikacji podpisu
400 Przetwarzanie dokumentu zakończone błędem
401 Dokument niezgodny ze schematem xsd
408 Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie
409 Dokument zawiera niewłaściwą liczbę i/lub rodzaj elementów
410 Złożony dokument (zeznanie) bez podpisu nie może być korektą
411 W systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim numerem NIP
412 Weryfikacja negatywna - niezgodność danych informacyjnych
413 Dokument z certyfikatem bez wymaganych atrybutów
414 Weryfikacja negatywna - błąd danych identyfikacyjnych
Urzędowe Poświadczenie Odbioru wyświetlić możemy dopiero po weryfikacji zeznania - pod względem identyfikacyjnym, formalnym i rachunkowym. UPO należy zatrzymać do dalszych ewentualnych kontaktów z urzędem i wydrukować (np. na wypadek awarii komputera).
Jak sprawdzić rozliczenie PIT przez internet?
Od 2019 roku możesz szybko i wygodnie sprawdzić swoje zeznanie podatkowe, które wypełni za Ciebie Urząd Skarbowy. Nie musisz więc samodzielnie wypełniać wniosku w sprawie zeznania podatkowego. Od 15 lutego wypełnione zeznanie będzie na Ciebie czekało na stronie www.podatki.gov.pl. Żeby je zaakceptować, możemy posłużyć się weryfikacją za pomocą kwoty przychodu z ubiegłego roku.
Aby sprawdzić wypełnione rozliczenie, można też użyć Profilu Zaufanego. To usługa, która pomaga obywatelowi kontaktować się z urzędami. W celu załatwienia spraw urzędowych należy podać dane identyfikacyjne, przejść przez proces uwierzytelnienia i złożyć podpis. Profil Zaufany umożliwia realizację wszystkich tych etapów w kilka minut przez internet. Pozwala na załatwienie wszystkich spraw z jednego miejsca, w tym na złożenie deklaracji podatkowej.
Jak założyć Profil Zaufany?
Masz do wyboru dwie opcje, krótszą i dłuższą.
Po pierwsze, szybsza i łatwiejsza metoda przez Internet za pośrednictwem bankowości elektronicznej. W tej opcji założysz go i potwierdzisz w pełni online, 24h/7 dni w tygodniu. Warunkiem jest posiadanie konta w bankach: PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe lub konta na platformie Envelo. Nie musisz potwierdzać swoich danych w urzędzie, gdyż dane w banku są wiarygodne. Druga, nieco dłuższa opcja założenia Profilu Zaufanego – przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym. W Polsce znajduje się aż 1500 takich punktów. Są to takie placówki jak: urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie, czy wojewódzkie, a także poczty. Od złożenia wniosku na stronie www.pz.gov.pl masz 14 dni na odwiedzenie punktu potwierdzającego.