"Proponuje się, aby adresatami projektowanego zaniechania byli przedsiębiorcy, beneficjenci wsparcia w ramach Tarczy 1.0 oraz Tarczy 2.0, dla których wartość umorzonych zobowiązań z tytułu subwencji stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustaw o podatkach dochodowych" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Podatki nie będą pobierane w przypadku dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od dnia 1 czerwca 2021 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.
Zdaniem autorów projektu, zaniechanie poboru tego podatku to działanie umotywowane koniecznością wsparcia przedsiębiorców w czasie kryzysu wywołanego pandemią, który uniemożliwił prowadzenie działalności w dotychczasowym kształcie.
"Zaniechanie poboru podatku zapewni podmiotom gospodarczym zwiększone możliwości finansowania działalności, co pozytywnie wpłynie na ich rozwój i poziom zatrudnienia, a w konsekwencji powinno przyczynić się do wzrostu gospodarczego kraju" - czytamy w Ocenie Skutków Regulacji.
Rozporządzenie może mieć wpływ na rynek pracy, ponieważ poprawa sytuacji finansowej firm pozwoli na utrzymanie dotychczasowej liczby etatów, a może nawet na zwiększenie zatrudnienia.
Według projektu rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Pod koniec czerwca prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys informował, że zwolnienie subwencji udzielonych z Tarczy PFR z podatku dochodowego to co najmniej 8 mld zł korzyści podatkowych dla firm poszkodowanych pandemią.