Nowa składka, do której szybko przylgnęła nazwa "podatek od reklamy" wycelowana jest nie tylko w media, także w firmy związane z branżą reklamową, kluby sportowe i supermarkety. "Rp" przeanalizowała projekt ustawy, z którego wprost wynika, że opodatkowane miałyby być np. reklamy wyświetlane na stadionach, czy gazetki reklamowe.
Wspomniane podmioty przekażą nawet po kilka milionów złotych. W piątkowym wydaniu dziennika możemy przeczytać o przykładzie Legii Warszawa, która musiałaby zapłacić 7 mln złotych z tytułu reklamowej daniny.
Szczegóły projektu wprowadzającego nową daninę rząd zaprezentował na początku lutego. W projekcie jest mowa o "składce z tytułu reklamy". Będą nią objęte zarówno portale internetowe, jak i tradycyjne media, a także kina i np. firmy oferujące zewnętrzne nośniki reklam.
W przypadku reklamy internetowej opłata obejmie firmy, które globalnie osiągną przychód co najmniej 750 mln euro, a w Polsce mają dodatkowo co najmniej 5 mln euro obrotu.
Składka z tytułu reklamy internetowej będzie wynosiła 5 proc. podstawy wymiaru składki, zaś podstawa wymiaru składki będzie wyliczana na podstawie liczby odbiorców reklam internetowych danego usługodawcy w Polsce. Szacuje się, że nowy podatek 700-800 mln złotych wpływów do budżetu.
Opłatą od reklamy konwencjonalnej zostaną objęte "podmioty będące dostawcami usług medialnych, nadawcami, podmiotami prowadzącymi sieci kin, podmiotami umieszczającymi reklamę na nośniku zewnętrznym reklamy oraz wydawcami, świadczącymi usługi reklamy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej". Składka będzie obliczana w zależności od zysków oraz od reklamowanych produktów.
We wtorek po południu opublikowano zaś list otwarty do władz RP i liderów ugrupowań politycznych krytykujący nową opłatę. Podpisało go ok. 40 podmiotów reprezentujących różne kategorie mediów, w tym Wirtualna Polska.
W środę w ramach akcji "Media bez wyboru" większość mediów komercyjnych zaprotestowała przeciwko podatkowi od reklamy. Protest objął m.in. pierwsze strony gazet. Część kanałów telewizyjnych i rozgłośni radiowych przestało nadawać. Użytkownicy serwisów internetowych, w tym m.in. WP i money.pl, nie mieli możliwości przeczytać wiadomości, gdyż serwisy internetowe przysłoniła czarna plansza. Więcej przeczytasz tutaj.