Podatek rolny 2019. Droższe żyto może wpłynąć na wysokość opłaty
Piątkowe notowania kontraktów terminowych na zboża na światowych giełdach zakończyły się w większości optymistycznie. Potaniała jedynie kukurydza na CBoT- 0,9 proc.
Oglądaj: Podatek rolny. Zmiany klimatu wpłyną na polskie rolnictwo. Możemy na tym skorzystać
Zgodnie z danymi GUS średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy 2020 wyniosła 58,46 zł za 1 dt. Wyraźny wzrost cen daje gminom podstawę do podniesienia podatku. Warto przy okazji przypomnieć, że to kolejny wzrost cen żyta w ostatnim okresie.
Przypomnijmy, że średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy 2019 wynosiła 54,36 zł za 1 dt.
Podatek rolny 2019. Główne założenia
W Polsce dochody z działalności rolniczej nie podlegają podatkowi dochodowemu. Zamiast niego osoby posiadające grunty rolne opłacają podatek rolny. Reguluje go Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 617). Przedmiotem opodatkowania podatkiem rolnym są grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, poza gruntami zajętymi na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Zobowiązani do zapłaty podatku rolnego są:
- właściciele gruntów,
- posiadacze samoistni gruntów,
- użytkownicy wieczyści gruntów,
- posiadacze gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,
- dzierżawcy gruntów gospodarstwa rolnego, które zostały w całości lub części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent strukturalnych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl*Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl*