Podatek cukrowy uderzył w przemysł gorzelniczy. O jedną trzecią spadła sprzedaż tanich wódek sprzedawanych w małych butelkach, informuje ”Rzeczpospolita”.
Dziennikarze powołują się na raport firmy CRM. W pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku Polacy kupili o 30 proc. mniej alkoholu w tzw. małpkach (butelki do 200 ml). Największy spadek odnotowały najtańsze czyste wódki.
Sprzedaż wódki ogólnie spadła w pierwszym półroczu o 6 proc. Dane dotyczą sklepów o powierzchni do 300 m kw.
Podatek cukrowy uderzył też w rynek napojów niealkoholowych. Spadek sprzedaży wyniósł aż 20 proc. Ceny wzrosły średnio o 36 proc. Wody smakowe zdrożały o jedną trzecią i sprzedano ich 17 proc. mniej. Inne kategorie także tracą.
Niektórzy producenci wprowadzają mniejsze opakowania, żeby nie podwyższać skokowo ceny swoich produktów.