Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Paweł Szygulski
|

e-PIT 2012. Jak rozliczyć się przez internet?

0
Podziel się:

Rozliczanie online zyskuje na popularności. Nic dziwnego. Jest szybkie i wygodne.

e-PIT 2012. Jak rozliczyć się przez internet?
(Corazonphoto/Dreamstime)

W 2010 roku blisko 320 tys. osób rozliczyło PIT przez internet. W roku 2012 e-PIT-ów było już prawie dwa miliony.

Elektroniczny PIT możemy złożyć, bez czekania w kolejce w urzędzie skarbowym lub na poczcie. Inną zaletą jest to, że komputerowy program wykona wszystkie niezbędne obliczenia za nas. Jedyne o co musimy się zatroszczyć, to poprawne wpisanie podstawowych danych do formularza.

Przez internet możemy składać formularze: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-39 wraz z załącznikami (PIT/B, PIT/D, PIT-2K, PIT/M, PIT/O, PIT/ZG, PIT/Z, SSE-R), PIT-16, PIT-16a oraz PIT-19a oraz PIT-28.

Formularze nie wymagające kwalifikowanego podpisu elektronicznego
PIT-16 wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej
PIT-16a deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego
PIT-19a deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych, w poszczególnych kwartałach roku podatkowego
PIT-28 przychody, odliczenia i ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
PIT-36 przychody z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej, najmu i dzierżawy - opodatkowanych na zasadach ogólnych
PIT-37 przychody ze źródeł innych niż działalność gospodarcza, opodatkowanych na zasadach ogólnych - według skali podatkowej
PIT-38 przychody kapitałowe - odpłatne zbycie papierów wartościowych
PIT-39 przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami

Przez internet możemy rozliczyć się na dwa sposoby:

  • za pomocą aktywnych formularzy dostępnych na stronie www.e-deklaracje.gov.pl przygotowanej przez Ministerstwo Finansów
  • przy pomocy specjalnego programu, który po pobraniu ze z powyższej strony instalujemy na komputerze.

Do autoryzacji potrzebny przychód sprzed 2 latOprócz danych niezbędnych do wypełnienia zeznania e-PIT, musimy podać także dane potwierdzające jego autentyczność. Poza standardowymi informacjami takimi jak imię, nazwisko, data urodzenia, NIP oraz PESEL (zostaną automatycznie przepisane z odpowiednich rubryk formularza), wymagana jest również kwota przychodu z naszego rozliczenia sprzed 2 lat. Jeśli nie rozliczaliśmy się jeszcze wtedy z fiskusem, wpisujemy w to miejsce 0. W przypadku gdy podamy błędną kwotę, nasz formularz nie zostanie rozpatrzony.

Po wysłaniu zeznania zostanie wyświetlony numer referencyjny. Posłuży nam on do pobrania urzędowego poświadczenia odbioru (UPO), po tym jak system przetworzy wysłane przez nas formularze. Tylko UPO jest ważnym dla fiskusa potwierdzeniem, że złożyliśmy PIT elektroniczny. Zapiszmy je na dysku, a najlepiej też wydrukujmy (wydruk przyda się w razie awarii komputera).

Urzędowe Poświadczenie Odbioru otrzymamy tylko wtedy, gdy system uzna nasze zeznanie za poprawne. Wyświetli się wtedy komunikat _ Status 200 _.

Lista komunikatów wyświetlanych przez system e-Deklaracje
Numer komunikatu Znaczenie komunikatu
100 Błędny komunikat SOAP
101 Proszę o ponowne przesłanie dokumentu
102 Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO
200 Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie
300 Brak dokumentu
301 Dokument w trakcie przetwarzania
302 Dokument wstępnie przetworzony
303 Dokument w trakcie weryfikacji podpisu
400 Przetwarzanie dokumentu zakończone błędem
401 Dokument niezgodny ze schematem xsd
408 Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie
409 Dokument zawiera niewłaściwą ilość i/lub rodzaj elementów
410 Złożony dokument (zeznanie) bez podpisu nie może być korektą
411 W systemie jest już złożony dokument (zeznanie) z takim numerem NIP
412 Weryfikacja negatywna - niezgodność danych informacyjnych
413 Dokument z certyfikatem bez wymaganych atrybutów
414 Weryfikacja negatywna - błąd danych identyfikacyjnych
porady
podatki
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)