Już 2 marca upływa termin na złożenie informacji PIT-8C, PIT-11 oraz PIT-R za rok 2014. W tym terminie płatnicy powinni wysłać wymienione dokumenty podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Koniecznie trzeba pamiętać, że jeśli wymienione informacje sporządzane są dla więcej niż 5 podatników, to urzędowi skarbowemu przesyła się je wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Forma elektroniczna jest formą obowiązkową.
Jeśli chodzi o możliwe sposoby podpisywania elektronicznych informacji PIT-8C, PIT-11 i PIT-R to:
- płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku oraz działające w ich imieniu biura rachunkowe, dokument elektroniczny podpisują bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (tzw. BPE)
- płatnicy oraz podmioty niepełniący funkcji płatnika, będący osobami fizycznymi, e-deklaracje mogą składać bez konieczności stosowania BPE, podpisując je danymi autoryzującymi (imię, nazwisko, Pesel, kwota przychodu wykazana w zeznaniu za rok ubiegły).
Złożenie urzędowi skarbowemu wymienionych informacji w formie dokumentu elektronicznego za pomocą środków komunikacji elektronicznej nie tylko wypełnia obowiązek wynikający z przepisów, ale – co równie ważne – umożliwia Administracji Podatkowej udostępnienie pracownikom wstępnie wypełnionego zeznania rocznego.
Autorem tekstu jest Tadeusz Haberka,
dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu.
W Administracji Podatkowej zatrudniony
jest od marca 2002 roku. Funkcję Dyrektora
Izby Skarbowej we Wrocławiu pełni od
sierpnia 2013 roku
Dlatego trzeba pamiętać, że taka postawa ma również aspekt społeczny. Udogodnienie w postaci wstępnie wypełnionego zeznania rocznego za 2014 rok jest nową usługą skierowaną do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, rozliczających się na PIT-37. Osoby, dla których wstępnie wypełnione zeznanie roczne (nazywane w skrócie PFR) zostanie przygotowane, zaoszczędzą czas, gdyż szybciej i łatwiej rozliczą swoje roczne dochody w urzędzie skarbowym.
Jednak tylko właściwe i terminowe wypełnienie przez płatników ciążącego na nich obowiązku pozwoli pracownikom na skorzystanie z PFR. Jeśli Administracja Podatkowa nie otrzyma informacji PIT-8C, PIT-11, PIT-R w formie dokumentu elektronicznego, ich przygotowanie w odpowiednim terminie nie będzie niestety możliwe.
Tadeusz Haberka, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu; zatrudniony w Administracji Podatkowej od marca 2002 roku. Funkcję Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu pełni od sierpnia 2013 roku.