Projekty przygotowane zostały przez rząd, klub Platformy Obywatelskiej oraz opozycję.
Wszystkie mają umożliwić pracującym za granicą Polakom korzystniejsze rozliczenie się z podatku dochodowego.
Nowelizacja przygotowana przez rząd idzie w swoich rozwiązaniach najdalej: nie tylko umożliwia emigrantom w przyszłości skorzystanie z korzystniejszej metody rozliczania podatku, ale także umarza _ nadpłacony _ podatek za lata ubiegłe i zapewnia osobom, które nie rozliczyły go zgodnie z obowiązującymi wcześniej zapisami zwolnienie od ścigania.
Żeby wyeliminować niesprawiedliwość wobec tych podatników, którzy (na własną niekorzyść) rozliczyli się z fiskusem zgodnie z prawem ustawa daje im prawo do odzyskania nadpłaconej kwoty - wraz z odsetkami. Jak szacuje rząd, jeśli rozwiązanie to zostanie przyjęte, emigranci mogą się ubiegać o zwrot około 300 milionów nadpłaconego podatku.
Z kolei projekt klubu PO jest zdecydowanie bardziej uznaniowy. Daje on ministrowi finansów możliwość zwolnienia emigrantów od podatku. Minister Finansów będzie mógł wydać to rozporządzenie po uwzględnieniu sposobu realizacji budżetu - zakłada ustawa.
Jak argumentują autorzy zmian, projekt ich jest najbezpieczniejszy dla budżetu. Trudno jednak przewidzieć, czy i w jakim stopniu minister zdecyduje się skorzystać z przyznanych mu uprawnień, czy kiedy wycofa się z ulgi dla emigrantów. Stawarza to dla zatrudnionych za granicą sytuację niepewną i niestabilną.
Opozycja z kolei proponuje, by dać podatnikom wybór mmiędzy metodami opodatkowania oraz zwrócić nadpłatę tym, którzy rozliczali się według stawek niekorzystnych.
| PODWÓJNE OPODATKOWANIE: |
| --- |
| Problem tak zwanego podwójnego opodatkowania, który szczególnie dotkliwie dotykał liczną rzeszę zatrudnionych w Wielkiej Brytanii przed rokiem 2007 wziął się stąd, że w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej przez Polskę z tym krajem obowiązywała tak zwana metoda zaliczenia podatkowego, przez którą zarabiający stosunkowo niewiele, jak na zagraniczne warunki, wpadali w kraju w wyższy próg podatkowy i byli zmuszeni dopłacać polski PIT w rocznym rozliczeniu. W umowach zawartych przez Polskę, metodę wyłączenia z progresją stosuje się m.in. w przypadku: Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (dla dochodów osiągniętych po dniu 1 stycznia 2007 r.), Grecji, Hiszpanii, Luksemburga, Niemiec, Portugalii, Szwecji, Włoch, Kanady, Ukrainy, natomiast metoda zaliczenia proporcjonalnego funkcjonuje m.in. w umowach z: Belgią, Holandią, Finlandią, Danią, Stanami Zjednoczonymi, Rosją i Australią. W stosunku do dochodów uzyskanych w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego
opodatkowania, przepisy przewidują stosowanie metody zaliczenia proporcjonalnego. |
Zgodnie z danymi podanymi przez GUS (źródła statystyczne i pozastatystyczne), w końcu 2006 r. poza granicami Polski - na emigracji czasowej - przebywało ok. 1.950 tys. mieszkańców naszego kraju, w tym 1.600 tys. w Europie.
Zdecydowana większość emigrantów z Polski przebywa w krajach członkowskich Unii Europejskiej - w końcu 2006 r. było ich ok. 1.550 tys. (najwięcej w Wielkiej Brytanii - ok. 580 tys. oraz w Niemczech - ok. 450 tys.). W okresie naszego członkostwa w UE liczba ta się podwoiła; w końcu 2004 r. w krajach UE przebywało czasowo ok. 750 tys. mieszkańców naszego kraju; w końcu 2005 r. - już ok. 1.170 tys., a w 2006 r. liczba czasowych emigrantów zwiększyła się o kolejne 380 tys.