Od pół roku w resorcie finansów trwa szkolenie inspektorów kontroli skarbowej w tym zakresie. Przypomnijmy, iż od 1 stycznia 2001 r. na podatników dokonujących transakcji z podmiotami powiązanymi nałożono obowiązek sporządzania szczegółowej dokumentacji podatkowej. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 25a) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 9a) - podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji, obejmującej:
- określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko),
- określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty,
- metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji,
- określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot,
- wskazanie innych czynników - w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki,
- określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.
Obowiązek sporządzania dokumentacji obejmuje transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym przekracza równowartość:
- 50 000 EURO,
- 100 000 EURO - jedynie dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych: jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20 % kapitału zakładowego (akcyjnego) spółki,
- 30 000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych.
Obowiązek sporządzenia dokumentacji obejmuje również transakcję, w związku z którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym lub łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20 000 EURO.
Opisaną powyżej dokumentację podatkową podatnik jest obowiązany przedłożyć na żądanie urzędu skarbowego czy organu kontroli w terminie zaledwie 7 dni. Zatem najrozsądniej jest gromadzić wymaganą dokumentację już w trakcie zawierania transakcji, tak by móc ją przedstawić w wymaganym terminie.