Nowelizacja ustawy o akcyzie, która wchodzi w życie 1 lutego, przewiduje dwie zasadnicze zmiany: pierwsza wiąże się z powstaniem Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych, a druga z rozszerzeniem systemu przemieszczania oraz nadzoru wyrobów akcyzowych EMCS.
Dzięki zmianom wiele dokumentów papierowych zmieni swoją formę na elektroniczną.
- Będziemy mieć w jednym miejscu dane wszystkich podatników, którzy mogą posiadać wiele składów podatkowych, mogą prowadzić działalność w wielu miejscach. Poprawi się nadzór nad tymi miejscami oraz monitoring całego procesu przemieszczania wyrobów akcyzowych. Ponieważ system EMCS łączy się z innymi systemami KAS, importowymi czy eksportowymi, ułatwi to nie tylko pracę funkcjonariuszom KAS i nadzór fiskusa nad tymi procesami, ale także korzystnie wpłynie na możliwości analizy ryzyka w przypadku firm akcyzowych - powiedziała dyrektorka departamentu podatku akcyzowego w Ministerstwie Finansów Maria Rutka.
Zmiany mają przynieść nie tylko zastąpienie dokumentów papierowych elektronicznymi wersjami, ale i poprawę bezpieczeństwa w handlu wyrobami akcyzowymi.
- Pojawi się możliwość sprawdzania kontrahentów, którzy uczestniczą zarówno w wysyłce, jak i odbiorze towarów akcyzowych, co daje pewność, że są to podmioty zarejestrowane. Spadnie ryzyko, że trzeba będzie zapłacić akcyzę za nieuczciwego partnera w biznesie, wzrośnie pewność obrotu wyrobami akcyzowymi - powiedziała Rutka.
Dotychczasowe rejestry towarów akcyzowych zostaną zastąpione przez rejestr centralny. Kontrolę nad nim będzie prowadzić dyrektor poznańskiej KAS.
Do rejestru trafią przede wszystkim podmioty dokonujące czynności opodatkowanych akcyzą; przykładem mogą być browary produkujące piwo, czy gorzelnie. Podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe zwolnione z podatku, który także znajdzie się w nowej bazie, będzie np. producent octu, który wykorzystuje do tego zwolniony z akcyzy spirytus.
Podmioty akcyzowe, które już są zarejestrowane w lokalnych bazach, zostaną automatycznie przeniesione do centralnego rejestru. Do 30 czerwca będą musiały potwierdzić dotychczasowe dane i uzupełnić wcześniejsze zgłoszenie o informacje dotyczące organu podatkowego właściwego dla tego podmiotu.
Do 30 czerwca br. będą również musiały zarejestrować się pośredniczące podmioty węglowe i gazowe, które przed 1 lutego br. złożyły tylko powiadomienie o zamiarze prowadzenia działalności.
Podmioty rozpoczynające działalność w zakresie akcyzy, będą rejestrować się (tak jak dotychczas) przed dniem rozpoczęcia takiej działalności.
Rejestracja na nowych zasadach następuje przez platformę usług elektronicznych skarbowo-celnych PUESC. Wymaga to posiadania bądź założenia konta na tym portalu i uzyskania indywidualnego numeru ID SISC.
Zgłoszenie musi być podpisane jednym z rodzajów podpisów elektronicznych: kwalifikowanym, zaufanym, osobistym lub weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego albo innym dopuszczonym przez ministra finansów.