Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Olszewski
Krzysztof Olszewski
|

Naukowcy przetestowali hybrydy. To może rozwiązać nasz problem ze smogiem

210
Podziel się:

Wśród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie aż 30 leży w Polsce. Za stan fatalnej jakości powietrza odpowiada nie tylko ogrzewanie domów węglem złej jakości. Do zanieczyszczenia powietrza przyczyniają się również samochody – w Polsce mają średnio 15 lat. Rozwiązaniem problemu mogą być hybrydy, co udowodnili naukowcy z Krakowa.

Witold Nowicki, wiceprezes Toyota Europe
Witold Nowicki, wiceprezes Toyota Europe

Wśród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie, aż 30 leży w Polsce. Za stan fatalnej jakości powietrza odpowiada nie tylko ogrzewanie domów węglem złej jakości. Do zanieczyszczenia powietrza przyczyniają się również samochody – w Polsce mają średnio 15 lat. Rozwiązaniem problemu mogą być hybrydy, co udowodnili naukowcy z Krakowa.

Ustawa o elektromobilności to główny cel rządu Mateusza Morawieckiego. Plan jest ambitny. Milion aut elektrycznych wyprodukowanych w Polsce już w 2025 roku ma jeździć po naszych drogach.

Autorzy raportu „Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce” z Klubu Jagiellońskiego, który był prezentowany na Forum w Krynicy, nie mają jednak wątpliwości, że cel ten nie jest łatwy, a nawet możliwy do realizacji.

„Wiązać się to musi z bardzo wysokimi dotacjami do zakupu tych pojazdów, co nie jest racjonalne, ani społecznie akceptowalne” – piszą autorzy raportu.

Ich zdaniem w okresie przejściowym pożądane jest redukowanie emisyjności poprzez promocję samochodów niskoemisyjnych, a więc nie ograniczających się jedynie do samochodów elektrycznych. Dziś można do tego wykorzystać m.in. samochody hybrydowe.

Zobacz także: Rozmowa z Witoldem Nowickim, wiceprezesem Toyota Europe oraz Prof. Markiem Brzeżańskim, dyrektorem Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych z Politechniki Krakowskiej:

Najbliższa przyszłość to hybrydy

O tym, że są to pojazdy przyjazne środowisku, świadczą m.in, badania przeprowadzone przez naukowców z Politechniki Krakowskiej.

Prof. Marek Brzeżański, dyrektor Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych z Politechniki wyjaśnia, że jego firma sprawdzała działanie silników hydrydowych dwóch aut – Toyoty CH-R i Toyoty Yaris.

Oba testy zostały przeprowadzone za pomocą aparatury pomiarowej na zatłoczonych ulicach centrum Krakowa. Efekt badań?

Hybrydy w gęstym ruchu miejskim spalały zaledwie ok. 5 litrów paliwa.

- Połowę czasu i drogi auta te przejeżdżały na silnikach elektrycznych. Samochód z klasycznym napędem spalałby ok. 10 litrów bezyny – mówi prof. Brzeżański. – To były naprawdę obiektywne badania. Wynika z nich, że warto korzystać z niskoemisyjnych pojazdów. Dopiero potem budujmy i inwestujmy w napędy jeszcze lepsze i jeszcze czystsze.

Czy hybrydy to szansa na elektromobilną rewolucję w Polsce?

Według uczestników krynickiego panelu „Z prądem czy pod prąd? Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce” z rewolucją – choć tak często jest zapowiadana przez rząd – mamy problem.

Maciej Mazur z polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych ocenia, że dziś po polskich drogach jeździ zaledwie 2,5 tysiąca samochodów elektrycznych. Znacznie więcej jest hybryd i to je zdaniem Mazura powinniśmy wspierać.

- Ustawa o elektromobilności choć jest potrzebna to pokazuje nam jedynie ideę, którą możemy spełnić za 10 lat. To legislacja życzeniowa – dodaje Mazur.

Zdaniem Mazura każdy rynek europejski wspiera dziś pojazdy niskoemisyjne. Powinna robić to też Polska.

- Pytanie na ile chcemy wspierać pojazdy elektryczne w formie grantów, a na ile wykorzystać do tego kwestię podatkowe. Mamy szansę by nie korzystać ze złych doświadczeń innych krajów, a taką złą zachętą były dopłaty bezpośrednie do zakupu pojazdów elektrycznych – dodaje Mazur.

Specjaliści dodają, że z budową aut elektrycznych w Polsce jest jeszcze jeden problem.

Witold Nowicki, wiceprezes Toyota Europe: - Stworzenie nowej generacji samochodu kosztuje kilka miliardów euro. Do tego musimy dysponować bazą tysięcy inżynierów. W Polsce nie mamy ani takiej bazy, ani takich pieniędzy. Mamy ambitny cel. Trzymam kciuki, żeby udało się go zrealizować – mówi Witold Nowicki.

krynica 2018
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(210)
WYRÓŻNIONE
fred
6 lat temu
Diesle trzeba zlikwidować. Jest nadpodaż ropy, a one mało palą.
kolo
6 lat temu
"Swietna" hybryda RAV4 - na trasie przy spokojnej jeździe 8,0 l/100km......
AndrzejSc
6 lat temu
Właśnie kupiłem nowego diesla . Następny też będzie diesel , chyba że wycofają je z produkcji . Spalanie , elastyczność to coś co do diesla mnie przekonuje . Pozdro
NAJNOWSZE KOMENTARZE (210)
pytanie
6 lat temu
Z ciekawości czy paliwo które spala samolot, zanieczyszcza powietrze czy nie?
Luc66
6 lat temu
Tak, tak ...elektro mobilność, a może elektro debilność ? Kogo na to stać ? Może Morawieckiego ... a co z resztą motłochu i gorszego sortu ?
Senior
6 lat temu
Potrzebna będze jeszcze elektrownia atomowa zeby ładować te hybrydy, bo syf z diesla czy z węgla to jedno i to samo...
luluci
6 lat temu
wyglada na to że w tych trzydziestu polskich miastach same diesle i to mające więcej niż 15 lat. Ciekawe czyje interesy reprezentuja specjaliści od bajeru na temat hybryd
dziadzia
6 lat temu
pewnie hybrydy sa dla ludzi zarabiajacych okolo3tys zl obudzcie sie to nie matrix
...
Następna strona