- Jeśli dane są paliwem napędzającym gospodarkę cyfrową, to sztuczna inteligencja jest rafinerią – tak obrazowo o możliwościach AI mówi Ajay Bhalla, wiceprezes ds. bezpieczeństwa w Mastercard.
Mastercard to jeden z tych graczy, którzy zdecydowali się mocniej postawić na AI w biznesie: po przejęciu w 2017 r. m.in. Brighteriona, amerykański gigant od płatności uruchomił usługę AI Express, otwierając sztuczną inteligencję dla biznesu fintechowego. Szczególnie w zakresie cyber security, zarządzania ryzykiem, nadużyć finansowych czy oceny ryzyka kredytowego.
- Weźmy taki scoring kredytowy. Dziś bank żąda od firmy zaciągającej kredyt określonych dokumentów i na ich podstawie podejmuje decyzję. Wykorzystując robotykę i sztuczną inteligencję możemy wykorzystać zupełnie inne obszary, np. historyczne dane podobnych spółek, rankingi, statystyki itp. Ich analiza może wykazać, że wbrew danym z PIT czy ZUS, taka firma ma większe lub mniejsze szanse na sukces – tłumaczy Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe i jeden ze speakerów podczas Impact fitnech'18.
Klasyczny przykład w branży fintech to kredyty hipoteczne dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Dotychczas takie osoby były wykluczone z rynku, mimo iż w rzeczywistości są to ludzie bardziej aktywni zawodowo niż zwykły pracownik na etacie.
Czas start
Mikołaj Tokarczyk, specjalizujący się w modelach ryzyka kredytowego w ING Banu Śląskim, uważa, że właśnie dostarczanie produktów finansowych do osób dotychczas niebędących w sferze zainteresowania banków, jest jedną z kluczowych przewag, jakie daje wdrożenie AI.
- Przy ograniczonych danych dokonanie właściwej oceny kredytowej przez bank może okazać się niemożliwe, a wykorzystanie dodatkowych danych technologicznych do budowy profili behawioralnych z pewnością korzystnie wpłynie na ograniczenie wykluczenia społecznego przy oferowaniu produktów kredytowych. Nad takimi zagadnieniami pracujemy w obszarze ryzyka kredytowego, korzystając z najnowszych technologii (SAS, Python, Hadoop) i sztucznej inteligencji w postaci rozwiązań machine learningowych – tłumaczy przedstawiciel ING Banku Śląskiego, jednego z partnerów Impact fintech'18 w Łodzi.
Zdaniem Pawła Wyborskiego, prezesa Quarticon i speakera na Impact fintech'18, w idealnym świecie przyszłości każdy potencjalny klient dostanie maksymalnie zindywidualizowaną ofertę. Po prostu AI po stronie klienta jak i oferującego towar lub np. usługę finansową dopną transakcję najkorzystniejszą dla obu stron i minimalizującą ryzyko oszustwa czy niedotrzymania warunków umowy.
- Taka transakcja trwać będzie milisekundy. Udoskonalenie tych mechanizmów oznaczać będzie gigantyczną zmianę warunków gry m.in. w e-commerce ale i fintechu – zapowiada prezes Quarticon.
Oczy na Łódź
Jak nadać fintechowej rewolucji właściwą dynamikę? Na to pytanie odpowiedzą liderzy świata fintech, spotkający się 28 i 29 listopada na kongresie Impact fintech'18 w Łodzi (Wytwórnia oraz DoubleTree by Hilton). Impact fintech'18 to 3 sceny, dziesiątki wystąpień, paneli, warsztatów, ponad 2000 uczestników, ponad 150 speakerów i przeszło 100 przedstawicieli mediów. To do Łodzi przyjadą przedstawiciele dziesiątek firm związanych z sektorem fintech np. ING, TransferWise, Ripple, Azimo, Mastercard czy Tauron. Nie zabraknie też „dużych” nazwisk ze światowego ekosystemu fintechowego, takich jak m.in. minister Jadwiga Emilewicz, wysocy przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego Wielkiej Brytanii, Brunon Bartkiewicz (ING Bank Śląski), Bettina Warburg (Animal Ventures) czy Adam Kostrzewa (BGK). Impact fintech'18 to wszystko co ważne i nowe w m.in. sztucznej inteligencji, blockchainie, big data, platformach bankowości internetowej nowej generacji oraz rozwiązaniach prawnych. Dołącz do Impact fintech'18 i
doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki.