KakaoBank w Korei, 86 400 i Xinja w Australii, Tandem w Wielkiej Brytanii, N26 w Niemczech, Simple w USA... lista challenger banków na świecie liczy ponad 100 pozycji. I będzie ich przybywać, także w Polsce.
Challenger banki, kwestionujące dotychczasowe modele w bankowości i wybijające się pod kątem technologii przyjaznych dla konsumentów, nie są wyłącznie fenomenem brytyjskim, choć nie ulega wątpliwości, że klimat nad Tamizą jest dla nich najbardziej sprzyjający. KPMG szacuje, że na świecie działa już przeszło setka tzw. neobanków. Przykłady? W Brazylii rozwija biznes Nubank i Banco Original. W USA rosną w siłę takie marki jak Simple czy Moven, jedne z pierwszych mobilnych banków na świecie. W Azji Południowo-Wschodniej bardzo dobrze aklimatyzuje się Digibank, mobilna marka singapurskiego DBS Banku. W Korei zaś rynek przebojem zdobywa KakaoBank, który powstał w 2016 r. na bazie lokalnego komunikatora KakaoTalk. Obecnie prowadzi już 7 mln rachunków, zapewniając klientom całkowicie zdalny serwis a za dwa lata bank wybiera się na giełdę.
- Obecnie, żeby osiągnąć przewagę konkurencyjną należy zachwycić klienta swoim produktem lub usługą. Trafienie w potrzeby już nie wystarcza – tak Brunon Bartkiewicz, prezes ING Bank Śląski, tłumaczy spore sukcesy nowicjuszy.
Wyjadacze kontratakują
Brunon Bartkiewicz wie o czym mówi - to były szef innowacji w całej grupie ING i jeden z kluczowych speakerów Impact fintech'18. To właśnie w listopadzie w Łodzi spotkają się najważniejsi gracze świata świata na styku finansów i technologii. Obecni będą tam m.in. liderzy Alior Banku, szykującego się do uruchomienia pierwszego neobanku „made in Poland”. Wesprze go przy tym niemiecki solarisBank, rozwijający koncept polegający na utworzeniu platformy informatycznej, użyczanej na zasadach white label innym challanger bankom. Pierwszym rynkiem, gdzie Alior wystartuje z usługami będą Niemcy. Start zaplanowany jest na początek przyszłego roku. Czego może się spodziewać tam polski challenger? Z pewnością mocnej konkurencji ze strony starych wyjadaczy. Bo w przeszłości wielokrotnie zapowiadano śmierć wiekowych banków i wszystkie te pogłoski okazały się przedwczesne.
- O upadku dużych banków słyszę od kiedy zacząłem pracę w latach 90. Efekt jest tylko taki, że duże banki z czasem stały się tylko większe. Tymczasem już dawno miał je pokonać Microsoft, potem Google i tak dalej – Chris Skinner, szanowany obserwator rynku finansowego, komentator i doradca, obecny na Impact fintech'18.
Oczy na Łódź
Jak nadać fintechowej rewolucji właściwą dynamikę? Na to pytanie odpowiedzą liderzy świata fintech, spotkający się 28 i 29 listopada na kongresie Impact fintech'18 w Łodzi (Wytwórnia oraz DoubleTree by Hilton). Impact fintech'18 to 3 sceny, dziesiątki wystąpień, paneli, warsztatów, ponad 2000 uczestników, ponad 150 speakerów i przeszło 100 przedstawicieli mediów. To do Łodzi przyjadą przedstawiciele dziesiątek firm z branży np. ING, IBM, Azimo czy Mastercard. Nie zabraknie też „dużych” nazwisk z polskiego ekosystemu fintechowego, takich jak m.in. Jadwiga Emilewicz, Teresa Czerwińska, Marek Chrzanowski czy Maciej Chorowski. Impact fintech'18 to wszystko co ważne i nowe w m.in. sztucznej inteligencji, blockchainie, big data, platformach bankowości internetowej nowej generacji oraz rozwiązaniach prawnych. Dołącz do Impact fintech'18 i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki.