Koszty zdrowotne i finansowe smogu sięgają w Polsce nawet 30 mld euro rocznie – takie wnioski płyną z raportu Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Co więcej, według ekspertów, w ciągu najbliższej dekady branża motoryzacyjna może stać się jednym z głównych źródeł emisji w UE. Oznacza to ogromne wyzwanie dla całego sektora, ale również wyjątkową szansę na rozwój elektromobilności.
Polska jest jednym z krajów, które mogą zyskać na tym najwięcej. Krajowa gospodarka dysponuje dziś niezbędnym potencjałem naukowym, a sprzedaż aut elektrycznych w naszym kraju systematycznie rośnie. Nie dziwi zatem mobilizacja i ożywiona współpraca wszystkich sił w obszarze elektromobilności, od administracji rządowej, przez przedsiębiorstwa, aż po środowisko nauki.
Posłuchaj rozmowy z zastępcą Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. dr hab. inż. Aleksandrem M. Nawratem.
Bezmisyjny Transport Publiczny
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, realizujące zadania z dziedziny polityki innowacyjnej państwa, jest jednym z tych ośrodków, które najaktywniej uczestniczą w tym procesie. Już w ubiegłym roku wystartował program Bezemisyjny Transport Publiczny (BTP), którego celem jest opracowanie innowacyjnego, bezemisyjnego autobusu.
W programie bierze udział 26 polskich miast oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, które już zawarły porozumienia z NCBR na dostawę gotowych pojazdów. To jednak nie wszystko, bo Centrum podchodzi do zagadnienia elektromobilności kompleksowo.
Oprócz BTP, uruchomiony został także program dotyczący mobilnego magazynu wodoru, który będzie wykorzystywany w pojazdach. W ramach innych programów NCBR wspiera dziesiątki innowacyjnych projektów motoryzacyjnych, m.in. prace B+R nad Triggo (elektrycznym pojazdem miejskim przeznaczonym do car-sharingu) czy projektami nowatorskich ładowarek do samochodów.