Dlatego przedstawiamy Państwu subiektywny przewodnik po wydarzeniach, z których można będzie dowiedzieć się najwięcej o kształcie inteligentnej mobilności zarówno w Polsce jak i na świecie w kolejnej dekadzie.
Właśnie się rozpoczyna pierwszy dzień *międzynarodowego kongresu *Impact mobility rEVolution'18 . Drzwi kongresu otwierają *gospodarze miasta i województwa: *Marcin Krupa *- prezydent Katowic, *Wojciech Saługa - marszałek województwa śląskiego oraz Janusz Karolczak - przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Już o 10:15 *na scenę główną wejdzie pierwszy zagraniczny gość. *Greg Williams, redaktor naczelny brytyjskiego wydania magazynu WIRED, przedstawi dowody na to, że rewolucja inteligentnej mobilności w miastach już się dokonuje, że niesie ze sobą wiele szans, ale i zagrożenia oraz zdefiniuje jej główne filary.
Polska nie odegra istotnej roli w globalnej rewolucji inteligentnej mobilności bez spójnej strategii na poziomie władz krajowych. Czy mamy taką strategię? Jakie są główne założenia polityki polskiego rządu wobec mobilności? O tym od godziny 10:30 będzie mówić Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
Tuż po wystąpieniu minister Emilewicz, o 10:45, na scenie pojawi się oczekiwany przez wielu uczestników kongresu Wolf-Stefan Specht, prezes zarządu Volkswagen Group Polska. Szef polskiego oddziału największego producenta samochodów na świecie ma odpowiedzieć, dlaczego Volkswagen uważa, że przyszłość motoryzacji i mobilności należy do komunikujących się między sobą, elektrycznych i autonomicznych pojazdów.
O 11:20 na scenie głównej znowu zobaczymy Grega Williamsa z WIRED. Tym razem w roli moderatora dyskusji zatytułowanej "Wizja 2030 - jaki samochód zobaczymy na ulicach?". Wśród ekspertów na całym świecie panuje zgoda co do tego, że rewolucja inteligentnej mobilności już trwa, że nadchodzi czas inteligentnych, nisko- lub bezemisyjnych aut i autobusów oraz zintegrowanych systemów transportu. W jednej kwestii eksperci nie potrafią dojść do porozumienia: jaki samochód zdominuje rynek w roku 2030. Czy uda się to minister Emilewicz, Hakanowi Agnevallowi z Volvo Buses, Maciejowi Chorowskiemu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i Martinowi Hofmannowi z Volkswagen AG?
W samo południe rozpocznie się moderowana dyskusja o jednym z największych współczesnych wyzwań cywilizacyjnych: "Jak miasta poradzą sobie z miliardem nowych mieszkańców, których przybędzie w niewiele ponad dziesięć najbliższych lat?". Polski głos w tej sprawie zaprezentują: Michał Kurtyka, przewodniczący globalnego szczytu klimatycznego w Katowicach COP24 oraz Filip Grzegorczyk, Prezes Zarządu TAURON Polska Energia S.A.
Wśród wielu wydarzeń towarzyszących Impact mobility rEVolution'18 należy wyróżnić strefę wystawową EXPO, która zostanie otwarta o 12:45. W strefie EXPO uczestnicy IMR'18 doświadczą inteligentnej mobilności. Dotkną jej, ale nie usłyszą, bo elektryczny bolid Formuły E nie emituje spalin, a samochody elektryczne są bezgłośne. To tutaj wystawcy z całego świata zaprezentują najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii inteligentnej mobilności – od baterii litowo-jonowych i ogniw wodorowych, poprzez elementy AI, silniki elektryczne, aż po pojazdy przyszłości.
13:20 to początek pasjonującej dyskusji o "trzeciej drodze", którą powinna pójść Polska, by zrewolucjonizować transport publiczny opracowaniem i zastosowaniem ogniw wodorowych. Autobusy napędzane ogniwami paliwowymi są już oferowane przez wielu producentów, w tym Solaris i lubelski Ursus. Wodór jest najbardziej powszechnym pierwiastkiem na świecie i można go pozyskiwać z wielu różnych źródeł kilkoma metodami. W obliczu wyczerpujących się złóż naftowych przyszłość motoryzacji zależy od alternatywnych sposobów zasilania transportu publicznego i osobowego. Nad zasobnikami wodoru nowej generacji, które będzie można wykorzystać w pojazdach, pracować będą polskie zespoły w Programie Magazynowania Wodoru ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.?? Nazwiska uczestników panelu warto zapamiętać: Tadeusz Uhl - AGH / Impact, Kazimierz Karolczak *- GZM, Grzegorz Kądzielawski - Grupa Azoty, Maciej *Chorowski - NCBR, Karol Zarajczyk - Ursus.
O godzinie 14:00 Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zapraszają na konferencję prasową, gdzie zostanie podpisane porozumienie o powołaniu Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD).
Matt Blanks, wiceprezes działu odpowiedzialnego w Mastercard *za wdrażanie rozwiązań smart city i miejskiej mobilności, będzie przekonywać od *14:25 *o tym, że już niedługo w największych, najnowocześniejszych metropoliach karty miejskie komunikacji miejskiej stracą rację bytu. Będą różne systemy transportu, ale *jeden, wspólny i wydajny system płatności bezstykowych. Blanks nie rzuca tych prognoz ot tak, z rękawa: to w końcu były przedstawiciel Transport for London, jednej z najbardziej innowacyjnych jednostek transportowych na świecie i zarazem współtwórca projektu Oyster, w ramach którego opłaty za transport w Londynie dokonywane są bezstykowo.
Z ulic miast o 15:10 wzniesiemy się w powietrze bezzałogowym statkiem powietrznym - dronem, by porozmawiać o nowej gałęzi polskiej gospodarki zwanej U-space. Jeszcze w tym roku w życie może wejść nowe rozporządzenie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, które pozwoli latać dronom bez wydzielonych struktur powietrznych. Niezbędne do takiego lotu będą jednak odpowiednie kwalifikacje operatora, wyposażenie dronów, a także integracja z odpowiednim systemem udostępnionym przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Zalogowanie w systemie będzie dużym ułatwieniem dla komercyjnego użytkowania dronów. Program będzie kompatybilny z koncepcją komisji europejskiej o nazwie U-Space. Dzięki niej w Europie powstać ma infrastruktura umożliwiająca dronom masowe i bezpieczne korzystanie z przestrzeni powietrznej. Poszczególne kraje pracują nad swoimi rozwiązaniami. W Polsce prace są już bardzo zaawansowane.
"Ciesz się podróżą! Huby transportowe - bezproblemowa podróż w połączonych systemach wykorzystujących różne rodzaje transportu", *to tytuł moderowanej dyskusji, która rozpocznie się o *15:50, z udziałem Rafała Milczarskiego, Prezesa Zarządu PLL LOT, Mikołaja Wilda z Ministerstwa Infrastruktury, Alexeia Korna ze Szwajcarskich Kolei Federalnych oraz Mariusza Szpikowskiego, Prezesa Zarządu Polskich Portów Lotniczych. Rewolucja inteligentnej mobilności to Big Data, technologie teleinformatyczne i nowe źródła napędu, ale przede wszystkim szybka, wygodna i bezpieczna podróż dla pasażerów niezależnie od rodzaju transportu.
Na godzinę 16:30 *minister Mikołaj *Wild zaprasza media na konferencję prasową, na której przedstawi Zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zarząd ma przed sobą jasny cel: dać gwarancję, że zarówno Port Solidarność, jak i inwestycje uzupełniające tworzące nowy system kolejowych przewozów pasażerskich powstaną w terminie, solidnie i z należytym poszanowaniem środków publicznych. Port Solidarność będzie stanowił strategiczną infrastrukturę rozwojową dla 180 milionów mieszkańców regionu. I to w jednym z najszybciej rozwijających się regionów na świecie. Port Solidarność ma być rentownym projektem także pod kątem korzyści społecznych: w ramach ekosystemu projektu zatrudnienie może znaleźć nawet 150 tys. osób.
"Posiadać, czy nie posiadać? Nowe formy finansowania w sektorze motoryzacyjnym". *To Iście hamletowskie pytanie zada na scenie głównej o *16:15 Daniel Trzaskowski z Volkswagen Financial Services. Posiadanie samochodu na własność staje się coraz mniej praktyczne. Wynajem średnio- i długoterminowy pojazdów, czy car sharing, to coraz popularniejsze opcje mobilności, które finansuje Volkswagen Financial Services.
Atrakcji jest wiele a szczegóły aktualnej agendy można znaleźć pod adresem:
Dokąd zmierza ekosystem oparty o cyfrową i elektryczną rewolucję w transporcie i motoryzacji? Co obecnie jest na szczycie fali porywających wizji i skrupulatnych prognoz, mających redefiniować najbliższą przyszłość? Jest miejsce, gdzie można zobaczyć cały obraz nadchodzących zmian. To do Katowic, 12 i 13 września zjeżdżają się wszyscy kluczowi gracze z ekosystemu budującego nowe oblicze mobilności. Impact mobility rEVolution'18 to największy w Polsce kongres poświęcony mobilności, przemysłowi transportowemu i zaawansowanym technologiom. 400 firm, 200 start-upów i 150 mówców z całego świata, wśród nich liderzy z takich firm jak Volkswagen Financial Services, Volkswagen Group Polska, Volvo, Nissan czy ABB. Z pewnością nie powinno zabraknąć nazwisk czołowych postaci z polskiej sceny m.in. premiera Mateusza Morawieckiego, ministra Mikołaja Wilda oraz przedstawicieli największych polskich spółek np. PLL LOT, PKN Orlen, JSW, TAURON czy Grupy Azoty. Cel? Nadać rewolucji właściwą dynamikę.