Rok 2017 był pierwszym rokiem z nominalnym spadkiem długu sektora finansów publicznych od 1999 r., kiedy sektor finansów publicznych został prawnie zdefiniowany i możliwe było liczenie państwowego długu publicznego. Czy się to komuś podoba czy nie to historyczne osiągnięcie należy zapisać na konto premiera Morawieckiego.
Premier Mateusz Morawiecki wskazywał już dwa lata temu, że Polska ma za sobą 26 lat rozwoju finansowanego kredytami. Rząd konsekwentnie działa na rzecz zmniejszenia naszej zależności od obcego kapitału i przynosi to już wymierne efekty.
Minister Finansów określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym rodzaje zobowiązań zaliczanych do tytułów dłużnych, uwzględniając podstawowe kategorie przedmiotowe i podmiotowe zadłużenia oraz okresy zapadalności. Państwowy dług publiczny oblicza się jako wartość nominalną zobowiązań jednostek sektora finansów publicznych po wyeliminowaniu wzajemnych zobowiązań między jednostkami tego sektora.
_ - Spadek długu całego sektora wynikał z głównie ze spadku długu Skarbu Państwa, (który stanowi ponad 90 proc. państwowego długu publicznego) przy niewielkich spadkach zanotowanych również w pozostałych sektorach, w tym w samorządach. Spadek długu był możliwy dzięki bardzo dobrej sytuacji budżetu państwa, którą zawdzięczamy przede wszystkim konsekwentnym działaniom rządu ukierunkowanym na uszczelnienie systemu podatkowego. To zaś skutkowało znaczącym obniżeniem potrzeb pożyczkowych w stosunku do wielkości planowanych. Istotną rolę odegrało też umocnienie złotego, co działało zmniejszająco na wyrażony w złotych dług Skarbu Państwa w walutach obcych _- skomentowała historyczne osiągnięcie Teresa Czerwińska, minister finansów.
Państwowy dług publiczny (PDP) jest wskaźnikiem zadłużenia sektora finansów publicznych określającym wysokość zobowiązań zaciągniętych przez poszczególne jednostki sektora na rynku finansowym (w tym bankowym). Wskaźnik ten uwzględnia zatem proces konsolidacji, czyli wyeliminowanie wzajemnych zobowiązań w ramach sektora (np. nie uwzględnia się wartości pożyczek udzielonych z budżetu państwa dla samorządów terytorialnych, pożyczek dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych czy skarbowych papierów wartościowych znajdujących się w portfelach jednostek sektora finansów publicznych).
Spadek nominalny państwowego długu publicznego był jednym z powodów, dla których agencja S&P Global Rating podwyższyła rating Polski do A-, czyli tzw. pozycji stabilnej.
Jak uwolnić potencjał polskiej gospodarki? Jakie bariery i ograniczenia wstrzymują polskich przedsiębiorców przed rozwojem? Co może być kołem zamachowym polskiej gospodarki? Odpowiedzi na te pytania muszą powstawać w ścisłej współpracy polskiego biznesu i instytucji publicznych. Podczas Kongresu 590 w dniach 15-16 listopada br. w Jasionce koło Rzeszowa przedstawiciele polskiego biznesu będą wymieniać się doświadczeniami i wiedzą, oraz wypracowywać propozycję rozwiązań instytucjonalnych, które przełożą się na rozwój polskiej gospodarki. Nie zabraknie czołowych postaci polskiej sceny politycznej, ekonomistów i ekspertów z wielu dziedzin gospodarki, prezesów i dyrektorów dużych firm, wśród których znajdują się Partnerzy Strategiczni Kongresu 590: PKO Bank Polski, PKN Orlen, KGHM i Grupa Cedrob, a przede wszystkim przedstawicieli polskiej średniej i małej przedsiębiorczości. Cel: Połączenie działań środowisk biznesowych oraz przedstawicieli administracji publicznej, na rzecz rozwoju gospodarczego w oparciu o
założenia zrównoważonego rozwoju i rosnącą rolę polskiego kapitału.