Wartość zagranicznej sprzedaży polskich towarów w 2017 roku wyniosła 203,7 mld euro, czyli o 10,2 proc. więcej niż w 2016 r. Po raz kolejny Polska notowała nadwyżkę w handlu zagranicznym, choć wyniosła ona już tylko 0,4 mld euro przy 3,9 mld euro rok wcześniej. Od ponad 10 lat branżowym liderem polskiego eksportu pozostaje motoryzacja. Jak wskazują wyniki raportu przygotowanego przez Bank Zachodni WBK we współpracy z Exact Systems (na podstawie danych GUS), trzy produkty z tej kategorii – części i akcesoria do samochodów, samochody osobowe oraz ciężarówki – znalazły się w zestawieniu czołowych polskich towarów eksportowych. Poza asortymentem motoryzacyjny, dobrą sprzedaż za granicą notują rodzime: meble, telewizory, monitory, maszyny do automatycznego przetwarzania danych, leki, wyroby tytoniowe oraz kable. Silną odnogą polskiego eksportu jest żywność, której głównymi odbiorcami pozostają kraje Unii Europejskiej. Eksporterom produktów spożywczych sprzyja koniunktura, jednak na rynki zagraniczne mogą się
przebić tylko najwięksi gracze rynkowi. Cieszy fakt, że jesteśmy konkurencyjni na rynkach UE, ale w zgodnej opinii ekspertów, dalszy rozwój polskiego eksportu wymaga rozszerzenia i dywersyfikacji kierunków geograficznych, czyli sięgania dalej. Wielu polskich przedsiębiorców wyciągnęło wnioski z ostatnich kryzysów oraz wahań koniunkturalnych i już wie, że nie warto – parafrazując stare powiedzenie inwestorów – wkładać wszystkich jaj do jednego koszyka. Najlepsza odpowiedzią przed niespodziewanymi wydarzeniami gospodarczymi jest dywersyfikacja rynków, na których prowadzi się biznes.
Atrakcyjnymi, choć zamkniętymi z różnych powodów dla wielu polskich produktów rynkami są kraje Azji, Bliskiego Wschodu i obu Ameryk. W Azji największy potencjał ma ogromny rynek chiński, ale przedsiębiorcy powinni skierować również swoją uwagę na Iran, Indie czy Wietnam.
Wsparcie eksportu
Eksperci są zgodni - szansą na dalszy rozwój polskiego eksportu jest inwestowanie w nowe technologie, które mogą stanowić siłę napędową polskiej gospodarki. Te jednak wymagają sporych nakładów finansowych i pracy. Kluczowe są większe inwestycje w badania i rozwój, wsparcie ze strony uczelni kształcących kadry, pomoc ze strony agencji rządowych i rynku kapitałowego. Tak po krótce można scharakteryzować przepis na utrzymanie dobrej koniunktury dla polskich firm za granicą. Ważnym elementem w eksportowej układance jest administracja państwowa. Bez jej wyraźnego wsparcia oraz udziału warunki dla rozwoju polskich firm za granicą będą mocno ograniczone. Ekspansja eksportowa wielu rodzimych przedsiębiorstw doskonale wpisuje się w realizację Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, zakładającą m.in. „opracowanie i wdrożenie systemu promocji polskiej żywności, która zapewni zwiększenie udziału polskich produktów żywnościowych w handlu z rynkami zagranicznymi, poprzez wzrost rozpoznawalności
marek i ich konkurencyjności”. Pierwsze projekty są już w tym obszarze realizowane. Ważną rolę pełni przy tym tworzona przez PAIH sieć Zagranicznych Biur Handlowych, których zadaniem jest wspieranie polskiego eksportu. Niemniej pomocne byłoby stworzenie kompleksowego, wewnętrznie spójnego systemu promocji gospodarki, ukierunkowanego na rozwój polskiego eksportu, który zwiększy zakres polskich inwestycji za granicą oraz przyczyni się do poprawy wizerunku Polski, a także poprawy rozpoznawalności polskich produktów i usług za granicą.
Dobry przykład dał jeden z polskich czempionów - PKO Bank Polski, który uruchomił w tym roku Platformę Wsparcia Eksportu, na której znajdą się między innymi analizy rynków eksportowych, raporty branżowe i baza wydarzeń handlowych. Platforma ma na celu wsparcie polskich firm w ekspansji zagranicznej, a dostęp do niej jest bezpłatny. Na stronie www.wspieramyeksport.pl można pozyskać informacje na przykład na temat rozwoju poszczególnych branż w ujęciu globalnym, czy też - jaki jest potencjał rozwoju danej branży na wybranych światowych rynkach. W serwisie znajdują się także dane dotyczące zagranicznych wydarzeń handlowych, tj. targów, seminariów i konferencji oraz najpopularniejszych w poszczególnych krajach portali e-commerce, na których można kupić bądź sprzedać produkty.
O możliwościach wsparcia polskiego eksportu będą debatować uczestnicy zbliżającego się Kongresu 590, który odbędzie się w dniach 15-16 listopada w G2A Arena w Jasionce pod Rzeszowem. Drugiego dnia wydarzenia odbędzie się debata pt. „Promocja polskich marek eksportowych – jak budować rozpoznawalność polskich produktów”.
Więcej informacji o całym Kongresie 590 dostępnych jest na oficjalnej stronie wydarzenia: www.kongres590.pl.
Rejestracja odbywa się poprzez formularz: https://rejestracja.kongres590.pl/