Wymiana parku samochodowego to jedna z kluczowych decyzji w firmie. Podpowiadamy, jak właściwie wybrać moment i sposób odprzedaży aut flotowych, a przy tym zbudować lojalność pracowników.
Według ekspertów z Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu pojazdów, gros przedsiębiorstw dokonuje wymiany parku samochodowego po około trzech, czterech latach użytkowania. A czym większa flota, tym większa jest potrzeba, aby odsprzedaż nastąpiła szybko i sprawnie. Dlatego warto wypracować tu odpowiednią politykę firmy.
-_ W British American Tobacco Polska zmieniamy samochody służbowe co cztery lata lub po przekroczeniu 200 tysięcy kilometrów przebiegu. Ta ostatnia zasada dotyczy pojazdów pracowników sił sprzedaży _ – tłumaczy Sebastian Zalewski, specjalista do spraw floty.
Sprzedawany pojazd jest wtedy relatywnie nowy, a co za tym idzie – stosunkowo łatwiej jest znaleźć nowego nabywcę. Ten optymalny okres podany jest orientacyjnie i chociaż zazwyczaj nie odbiega znacznie, to jest silnie uwarunkowany specyfiką konkretnego silnika, marką, klasą czy wreszcie sposobem eksploatacji auta. Z perspektywy przebiegu, benzyny najkorzystniej jest wymienić po przejechanych 120-150 tysiącach kilometrów, przy dieslach optymalny przebieg wydłuża się do 150-200 tysięcy. Później znacznie wzrasta całkowity koszt przejazdu, spowodowany cenami serwisu i bieżącej eksploatacji.
Obok sprawnej odsprzedaży, możesz zyskać niższe koszty eksploatacji floty
Eksperci z fleet managementu wskazują szereg możliwości remarketingu aut firmowych po okresie użytkowania. Jako, że odsprzedaż silnie eksploatowanych w służbie firmy pojazdów, nie należy do najłatwiejszym, rozwiązaniem wartym uwagi jest zorganizowanie wewnętrznego przetargu. W tej opcji, prawo pierwokupu przysługuje pracownikom, którzy dotąd wykorzystywali dane auto, jako narzędzie pracy.
- _ Pierwszym krokiem jest skierowanie aut do wyceny. Na tym etapie kilkanaście podmiotów profesjonalnie zajmujących się obrotem pojazdami używanymi z całego kraju, składa oferty. Porównujemy je i wybieramy najwyższe dla poszczególnych aut. Pracownik uprawniony do pierwokupu dostaje propozycję po tak ustalonej cenie _– wyjaśnia Bartłomiej Wiśniewski, uhonorowany tytułem fleet managera 2010 roku.
Na podobny mechanizm stawiają również eksperci z British American Tobacco. –_ Wdrożone u nas rozwiązanie pierwokupu aut służbowych dla pracowników oceniamy bardzo pozytywnie. Świadomość korzystania z samochodu służbowego, który później może stać się prywatnym, często powoduje, że auta traktowane są z jeszcze większą dbałością _ – komentuje Sebastian Zalewski.
Wydaje się że motywacja podwładnych do przestrzegania zasad racjonalnego użytkowania samochodu jest tu kluczem. Obok sprawnej odsprzedaży, pracodawca zapewnia sobie niższe koszty eksploatacji floty, a przy tym buduje relację z pracownikami. Bo korzyści pojawiają się również po ich stronie. Cena wykupu samochodu jest zazwyczaj niższa od rynkowej, a ich nabywcy najlepiej wiedzą, jak było ono eksploatowane i serwisowane.
- _ Obecna polityka samochodowa daje prawo pierwokupu pracownikowi, który użytkował pojazd minimalnie przez ostatnie pół roku.To upewnia zespół floty, że poznał jego wszystkie bolączki i nie kupi kota w worku _ – wyjaśnia Bartłomiej Wiśniewski z Provident Polska.
Dlatego, eksperci doradzają by już od samego początku użytkowania auta ustalić jasne reguły wykupu aut. Niektóre firmy stosują wręcz, zawarcie zafiksowanej ceny w odpowiedniej umowie z podwładnym. Najczęściej jest to jednak praktyka jedynie wobec kadry wyższego szczebla bądź pracowników wieloletnio związanych z danymi przedsiębiorstwem.
Reszta na aukcję
Pojazdy, które nie znajdą nabywcy w drodze pierwokupu lub te, które firma zdecyduje się sprzedać podmiotowi zewnętrznemu zazwyczaj podlegają aukcji.
- _ Cena wywoławczą jest wartość już wcześniej określona w wycenie. Jeśli zostanie ona przekroczona, samochód trafia do podmiotu z aukcji, jeśli nie - wędruje do oferenta z pierwotnego kwotowania na drodze tradycyjnego składania ofert _ – dodaje Bartłomiej Wiśniewski.
Aukcje internetowe dla odbiorców hurtowych odbywają się cyklicznie. Zazwyczaj organizują je firmy remarketingowe bądź te zajmujące się wynajmem. Fleet managerowie przekazują wtedy pojazdy na licytację, a część operacyjną odsprzedaży przejmują organizatorzy. Auta prezentowane są jeszcze przed aukcją, na platformie on-line, a sama licytacja, z ceną wywoławczą, trwa około 2-3 godzin. Działanie pozwala dotrzeć do potencjalnych odbiorców z całego kraju. A to przekłada się na maksymalnie atrakcyjne ceny odkupu i sprawne transakcje.
Czytaj więcej na ten temat | |
---|---|
Jak rozliczyć prywatne auto pracownika używane do celów firmy? Prawo pracy bezpośrednio nie reguluje tego obszaru. Jak zatem zabezpieczyć interesy obu stron? | |
Korzystanie z auta służbowego poza godzinami pracy Brak przepisów określających jak to rozliczyć, może rodzić przykre skutki podatkowe. Dlatego warto dokładnie uregulować te kwestie. Oto kilka podpowiedzi. | |
Flota hybrydowa - sprawdź, co możesz zyskać Po hybrydy sięgają menadżerowie flot, którzy szacując budżet, są w stanie spojrzeć nie tylko na relatywnie wysokie ceny niskoemisyjnych pojazdów, ale na ogólny koszt ich eksploatacji. | |
Auto w firmie. Zobacz poradnik Jaki model wybrać, auto nowe czy używane, diesel lub benzyna, wziąć kredyt czy skorzystać z leasingu? Każda z decyzji rodzi też konsekwencje podatkowe. | |
Jak rozliczyć zakup opon do auta firmowego? Masz firmę? Wydatki związane z wymianą opon możesz zaliczyć w koszty, zmniejszając należny podatek przynajmniej o kilkadziesiąt złotych. |