Sprawdzenia samochodu oraz wymiany odpowiednich elementów nie należy zostawiać na ostatni moment. Trudne do przewidzenia warunki pogodowe mogą nas zaskoczyć długo przed nastaniem kalendarzowej zimy. Z tego powodu, już pod koniec października warto zacząć przygotowania pojazdu.
Po pierwsze i najważniejsze - opony. Wielu właścicieli pojazdów wciąż kusi pozorna oszczędność związana z brakiem zakupu opon zimowych. Nie polecamy jednak takiego rozwiązania, może ono bowiem stanowić znaczne zagrożenie dla użytkowników pojazdu.
Opony zimowe gwarantują bowiem lepszą przyczepność i skracają drogę hamowania, co w przypadku trudnych zimowych warunków może mieć kluczowe znaczenie dla uniknięcia wypadku. Jeśli więc poszukujemy oszczędności, lepiej zakupić opony używane. Pamiętać jednak należy o sprawdzeniu ich stanu. Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 4mm. Wielu kierowcom wydaje się, że opony zimowe przydatne są dopiero w momencie pojawienia się pierwszych mrozów i śniegu. Nic bardziej mylnego. Przewagę nad oponami letnimi uzyskują już bowiem przy temperaturze 7°C.
Kolejnymi elementami, na które należy zwrócić uwagę przy przygotowaniach pojazdu do zimy, są płyn do spryskiwaczy oraz wycieraczki. Kupując płyn zwróćmy uwagę jaka jest jego temperatura krystalizacji, będzie miała ona bowiem kluczowe znaczenie przy bardzo silnych mrozach. Poleca są płyny, w których stosowana jest tzw. nanotechnologia, polegająca na obecności cząsteczek krzemu. Dzięki nim, na szybie tworzy się niewidoczna powłoka wspomagająca nieprzywieranie do szyby różnego rodzaju zabrudzeń.
Jeśli chodzi o wycieraczki, większość producentów oferuje produkty do stosowania niezależnie od pory roku. Nie oznacza to jednak, że przed zimą nie ma potrzeby ich wymiany. Wycieraczki dla zapewnienia pełnej efektywności wymieniane powinny być dwa razy w roku i to właśnie okres jesienny stanowi najlepszy czas na ich wymianę. Ich eksploatacja jest bowiem znacznie zwiększona w stosunku do pozostałych pór roku, a po okresie letnim, kiedy często zdarza się ich używać na suchej powierzchni, jedynie przy użyciu płynu, guma wycieraczek jest zwykle najbardziej zniszczona. Aby uchronić wycieraczki przed uszkodzeniem przez zimowe mrozy, warto odchylać je na noc od powierzchni szyby.
Częstym przypadkiem przy temperaturach spadających poniżej zera jest przymarzanie drzwi oraz klapy bagażnika. Aby tego uniknąć, warto posmarować specjalnym preparatem na bazie gliceryny znajdujące się przy nich uszczelki. Pamiętać należy również o odmrażaczu do zamków, noszonym w torbie, zamiast jak często się to zdarza w schowku samochodowym, co jak łatwo się domyślić nie jest rozwiązaniem użytecznym.
Jak zapobiec zniszczeniu samochodu?
Przed nadejściem zimy warto zadbać o ochronę karoserii przed szkodliwymi czynnikami takimi jak sól czy mróz. Zalecane jest posmarowanie lakieru specjalnym woskiem lub pastą, najlepiej oferowanymi przez autoryzowane serwisy, dzięki czemu zostaną one dobrane odpowiednio do lakieru danej marki. Konieczne jest również regularne mycie pojazdu i usuwanie z niego resztek błota i zabójczej dla karoserii soli. Nie należy jednak myć samochodu kiedy temperatura powietrza spada poniżej -10°C.
W takich warunkach bowiem nie ma możliwości dokładnego osuszenia pojazdu. Drobinki wody wnikające w części samochodu, a następnie zamarzające i zwiększające swoją objętość mogą doprowadzić do uszkodzenia pojazdu. Warto zainwestować również w preparaty czyszczące przeznaczone specjalnie do stosowania w niskich temperaturach.
Warto zmienić nawyki kierowcy
Podstawową kwestią o której niestety często zapominamy jest to, aby zimą zaplanować sobie więcej czasu na dojazd niż w pozostałych okresach. Niezależnie od tego, czy taka konieczność rzeczywiście zachodzi, kierowcy jeżdżą w tym czasie z dużo mniejszą prędkością, a korki znacznie się powiększają. Jak wiadomo pośpiech w takich sytuacjach stanowi prostą drogę do wypadku.
Niezwykle istotną sprawą jest ocena stanu nawierzchni. Wydawać się może, że jezdnia jest czarna i warunki nie powinny być utrudnione, jednak może się na niej znajdować cienka warstwa lodu, co sprawi, że nasz pojazd będzie się niebezpiecznie ślizgać. Zdecydowanie radzimy więc zachować odstępy i ruszać bardzo powoli, stopniowo dociskając pedał gazu.
Pamiętać należy także o ostrożności w czasie hamowania. Przy śliskiej nawierzchni zdecydowanie zaleca się powolne hamowanie, zamiast gwałtownego wciskania pedału. Wskazane jest także hamowanie metodą pulsacyjną w przypadku braku ABS, a w pojazdach wyposażonych w ten system, przytrzymanie hamulca do końca hamowania. Pozwoli nam to uniknąć wpadnięcia w poślizg.
Kolejnym manewrem, przy którym zachować należy szczególną ostrożność jest wyprzedzanie. Na śliskiej nawierzchni pojazdy nie tylko hamują mniej efektywnie, ale również gorzej przyspieszają. Powszechnie znaną zasadą jest wychodzenie z zakrętu szybciej, niż w niego weszliśmy. Szczególnie w zimie należy o niej pamiętać, dzięki czemu unikniemy poślizgu i zwiększymy przyczepność.
Czytaj więcej o aucie służbowym | |
---|---|
Optymalizacja tras przejazdów Zobacz, jak sprawnie zarządzać trasami przejazdów floty i oszczędzać nie tylko na paliwie, ale i czasie pracy. | |
Karty paliwowe - bezpieczeństwo i oszczędności? Zasadniczym plusem korzystania z kart paliwowych jest poprawa bezpieczeństwa ze względu na wyeliminowanie transakcji gotówkowych. Ale to nie jedyna korzyść. | |
Auto służbowe a koszty ubezpieczenia W zależności od wielkości floty, historii wypadków i kolizji, można liczyć na ewentualne zniżki od ubezpieczyciela. | |
GPS we flocie. Zobacz, do czego może służyć Systemy monitoringu i ochrony oparte na GPS zmniejszają ryzyko kradzieży i obniżają koszty związane z utrzymaniem floty. To także źródło wiedzy zarówno dla fleet managera, jak i zarządu. |