Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Kolejne pozwy od Rzecznika Finansowego. Na celowniku ubezpieczyciele

11
Podziel się:

Część ubezpieczycieli oferuje nieuczciwe warunki ubezpieczenia Auto Casco - uważa Rzecznik Finansowy. Organ skierował dwa kolejne pozwy w tej sprawie. Prowadzi też rozmowy z firmami, które zadeklarowały zmianę treści umów - podaje biuro RF.

Kolejne pozwy od Rzecznika Finansowego. Na celowniku ubezpieczyciele
Rzecznik Finansowy kwestionuje praktyki ubezpieczycieli ws. ubezpieczeń Auto Casco (zdj. ilustracyjne). (WP, Mateusz Żuchowski)

Pozwy przeciwko ubezpieczycielom dotyczą stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych wobec klientów kupujących tzw. kosztorysowe warianty Auto Casco - informuje biuro Rzecznika. Zastrzeżenia organu budzi stosowanie niejednolitych kryteriów szacowania szkody całkowitej i częściowej.

O co chodzi? W komunikacie prasowym biuro zwraca uwagę na orzeczenia szkody całkowitej, czyli uznania, że naprawa pojazdu jest ekonomicznie nieuzasadniona. Przy umowach AC zwyczajowo orzeka się tak, jeżeli koszty naprawy przekraczają 70 proc. wartości auta sprzed szkody.

- Żeby to osiągnąć, ubezpieczyciele stosują ceny najdroższych części oryginalnych z logo producenta auta i najwyższe z możliwych koszty robocizny stosowane przez autoryzowane stacje obsługi - zwraca uwagę dyrektor wydziału klienta rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego biura Rzecznika Paweł Wawszczak.

Zobacz także: Ubezpieczenia. Rzecznik Finansowy forsuje zmiany

- Co kluczowe, takie zastrzeżenie ma także zastosowanie do kosztorysowych wariantów ubezpieczenia. To takie, w których klient zgadzał się na ustalanie odszkodowania według zryczałtowanych stawek za naprawę rzędu 65 złotych czy 80 złotych albo według cen stosowanych przez zakłady naprawcze inne niż ASO i przy użyciu najtańszych, nieoryginalnych części. Naszym zdaniem według takich zasad powinny być też szacowane koszty hipotetycznej naprawy na potrzeby określenia szkody całkowitej - wyjaśnił Wawszczak, cytowany w komunikacie.

W komunikacie czytamy, że powództwa Rzecznika Finansowego są składane na podstawie art. 12 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, tj. w interesie ogółu konsumentów.

- Zgodnie z zapowiedziami kontynuujemy składanie pozwów wobec ubezpieczycieli oferujących nieuczciwe - naszym zdaniem - warunki ubezpieczenia Auto Casco - informuje Rzecznik Finansowy dr hab. Mariusz Jerzy Golecki.

- Równocześnie toczymy rozmowy z tymi, którzy zadeklarowali dobrowolną zmianę treści umów. Liczę, że do tej drugiej grupy dołączą kolejni ubezpieczyciele. To możliwe również w ramach ugody sądowej - dodaje Golecki.

Biuro Rzecznika przypomniało, że w sierpniu tego roku Rzecznik Finansowy wezwał czterech czołowych ubezpieczycieli, posiadających łącznie ponad 50 procent rynku ubezpieczeń komunikacyjnych do zaniechania stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych.

We wrześniu wysłał kolejne dziewięć wezwań do zaprzestania nieuczciwych praktyk rynkowych przy likwidacji szkód z AC komunikacyjnego. Tym samym działania Rzecznika objęły wszystkich liczących się w tym segmencie graczy. W grudniu urząd złożył pierwszy pozew w sprawie nieuczciwych praktyk wobec posiadaczy AC wobec jednego z zakładów ubezpieczeń.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
Marcin
4 lata temu
Ja niemal rok temu miałem kolizję. Ubezpieczyciel sprawcy Ergo Hestia odmówiła mi pokrycia kosztów naprawy z OC sprawcy i tak właśnie będąc ofiarą kolizji zostałem bez sprawnego samochodu. Kilka razy zgłaszałem sprawę do Biura Rzecznika Finansów. Mi to już chyba nie pomoże, ale miejmy nadzieję, że dla innych będzie jakieś światełko w tunelu.
Cris
4 lata temu
kiedy zaskarży praktyki wyłudzania ubezpieczenia na auta niezdolne trwale do ruchu !!! mam kaprys i wstawiam auto do pokoju i go podziwiam...dlaczego mam płacić ubezpieczenie....mając 5 samochodów jeżdżę tylko jednym !
Szkoda2020
4 lata temu
Podobne praktyki są stosowane przez ubezpieczycieli OC, polegające na tym że koszty naprawy w serwisie 'autoryzowanym' producenta mogą być kilkukrotnie wyższe niż w innych warsztatach działających na rynku. Jako poszkodowany dostałem ofertę zwrotu kosztów naprawy w wybranym przeze mnie serwisie w wysokości ok. 1/3 jak dla 'autoryzowanego' serwisu. Zmusiło mnie to oczywiście do zlecenia naprawy w autoryzowanym serwisie. Ponadto ubezpieczyciel starał się wyłudzić tzw. 'upoważnienie na warsztat', domyślam się że po to aby 'odzyskać' część z przepłacanych kosztów naprawy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
OBIEKT.III
4 lata temu
ale, własnie w taki sposób kasowali sobie i znajomym stare auta w kolizjach wymuszonych i stwierdzali równie nieekonomiczną naprawę. W zwiazku z czym przysługuje za samochód np 15-to letni szmal w wysokości obecno rynkowej. I tak dwie kolizję np fordem i kolega jaezdził mercem. Ludzie w latach 90-tych juz o tym pisali i niktt nie reagował. A ceny rosły w górę i dymano tych faktycznie z kolizji, któzy byli jej ofiarami..
I LUZ
4 lata temu
JA MAM SWOJA FIRMĘ , KTÓREJ ZLECAM WALKE O ODSZKODOWANIE - SKUTECZNE!
AdaM
4 lata temu
Zobaczcie ile państwo ściąga z nas pieniędzy (tak państwo) bo ubezpieczyciele to też spółki skarbu państwa i przechowalnie polityków i ich rodzin i ciągle im mało
Prawnik
4 lata temu
Ergo Hesti* blisko rok odmawiała mi wypłaty odszkodowania z AC a potem proponowali psie pieniądze stopniowo podnosząc kwoty w nadziei, że zniechęcony i "zmęczony" klient w końcu zgodzi się na wypłatę "ochłapów". Ostatecznie po skierowaniu sprawy do sądu od razu wypłacili tyle ile powinni, jeszcze przed rozpoczęciem sprawy. Zwracam uwagę na to, że ich ludzie są szkoleni do takiego postępowania ponieważ generuje to pokaźne "oszczędności" dla firmy. Zawsze jakiś procent klientów odpuści jeśli dostanie odmowę wypłaty odszkodowania, kolejna grupa klientów (największa) zadowoli się śmieszną wypłatą a tych którzy będą walczyć o swoje do końca jest zaledwie kilka procent. Czysty zysk. Od tej pory nigdy więcej nie skorzystałem z usług tej firmy i nie zamierzam tego robić - także zwracam uwagę na spółki zależne z grupy Ergo jak np. MT*. Poza tym nie traćcie czasu - od razu korzystajcie z usług prawników aby walczyć o swoje pieniądze.
Wojtek
4 lata temu
Hestia 15 lat temu za naprawę 8500 z autocasco wypłaciła 450 zl z powodu nie zgłoszenia szkody w ciągu jednego dnia-na samochód 2 letni mazda wersja amerykańska spadło drzewo. Naprawa kosztowała 8500 dzięki tanim podróbkom. Ja gdy mam kolizję to idę do Forda i niech oni się spierają.