Zakład Ubezpieczeń Społecznych wymieni stare formaty wniosków na nowe, a w pierwszej połowie 2021 roku wprowadzi możliwość samodzielnego tworzenia dokumentów o pobranych świadczeniach. Unowocześnianie i cyfryzacja są niejako wymuszone przez pandemię. Wiosną, gdy ZUS zasypany został papierowymi wnioskami o pomoc z tarczy antykryzysowej, stało się oczywiste, że opieranie pracy na papierowych dokumentach nie jest ani możliwe, ani zasadne – donosi "Interia".
Co zmieni się w kolejnych tygodniach?
W I połowie 2021 roku klientom zostanie udostępniona możliwość samodzielnego tworzenia potwierdzeń z danymi z ZUS przez świadczeniobiorców. Już teraz z takiej możliwości korzystają płatnicy składek i ubezpieczeni.
Zamiast zaświadczenia wystawianego przez pracownika ZUS (na wniosek papierowy lub elektroniczny albo podczas wizyty w ZUS), będzie można samemu wybrać potrzebne dane i utworzyć dla nich potwierdzenie.
ZUS się informatyzuje. Jest strategia cyfryzacji
Dokument będzie potwierdzony kwalifikowaną pieczęcią ZUS. Pracownik instytucji, do której przekazany zostanie dokument, może sprawdzić jego autentyczność w wyszukiwarce udostępnionej na stronie Zakładu.
Bardziej przyjazny interfejs to kwestia dwóch lat
Ponadto w serwisie prowadzone są drobniejsze, "techniczne" zmiany, takie jak wymiana starych formatów wniosków na nowe.
- Na koniec grudnia zostaną zmienione wszystkie wnioski na PUE ZUS, które dotychczas nie były dostępne w formacie HTML. Zmiana formatu będzie też dotyczyła wszystkich dokumentów ubezpieczeniowych w aplikacji ePłatnik – powiedział w rozmowie z "Interią" Grzegorz Dyjak z biura prasowego ZUS.
Na to, by interfejs PUE ZUS stał się bardziej nowoczesny i intuicyjny trzeba będzie jeszcze poczekać. Taki projekt wprawdzie jest, lecz jego zakończenie jest planowane na III kw. 2022 roku.