W ramach pilotażowej fazy projektu poddano analizie kosztorysy oraz dokumentację zdjęciową z ponad 20 tys. szkód komunikacyjnych. Okazało się, że algorytmy sztucznej inteligencji potrzebowały zaledwie 30 sekund na przeprowadzenie analizy dokumentacji technicznej. Człowiekowi zajęłoby to kilkanaście minut.
Odszkodowanie. 10 razy szybciej
- Wykorzystując sztuczną inteligencję jesteśmy w stanie ponad dziesięciokrotnie podwyższyć efektywność danego elementu procesu przy obsłudze szkody. Korzyści jakie przyniósł pilotaż pozytywnie nas zaskoczyły i już w trakcie samego pilotażu wypracowaliśmy oszczędności, które z nadwyżką pokryły jego koszt – powiedział money.pl Roman Pałac, prezes zarządu PZU Życie SA.
Jak to działa? Algorytmy sztucznej inteligencji samodzielnie analizują zdjęcia dokumentowanej szkody. Potrafią nazwać konkretną część auta, określić zakres uszkodzenia oraz zakwalifikować do naprawy lub wymiany dany podzespół. To wszystko przyspiesza zatwierdzanie kosztów napraw pojazdów.
Dzięki temu rozwiązaniu szyba jest również naprawa uszkodzonego pojazdu lub wypłata odszkodowania.
Sztuczna inteligencja zastąpi pracownika? Niekoniecznie
- Dzięki tej zmianie pracownicy PZU mogą skupić się na tych elementach procesu, które wymagają ich wiedzy eksperckiej. Są w stanie lepiej wykonywać swoją pracę, ponieważ nie tracą czasu na operacje, które może wykonać maszyna – komentuje Roman Pałac.
Czy to znaczy, że człowiek już nie będzie potrzebny przy szacowaniu szkód? Roman Pałac uspokaja:
- Są takie elementy procesu, w których człowiek jeszcze długo będzie bezkonkurencyjny dla sztucznej inteligencji. Sztuczna inteligencja świetnie sprawdza się jako „pierwsze sito” w procesie. Później bardzo często człowiek jest niezastąpiony – wyjaśnia Pałac.
Pilotażowy program został dokładnie sprawdzony stąd PZU już wykorzystuje sztuczną inteligencję przy obsłudze dużej części spraw. Wszystkie te, przy których wykorzystanie technologii ma sens mają zostać objęte do końca tego roku. Równolegle firma pracuje już nad kolejnymi innowacjami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
- Wdrożyliśmy tę technologię w Grupie PZU, aby wspierać naszych pracowników, zwiększać ich efektywność i zaangażowanie. Naszym celem jest skupienie się na procesie likwidacji szkody, który wymaga eksperckiej wiedzy i doświadczenia - zaznaczył prezes zarządu PZU Życie SA.
Jak dodał:- Sztuczna inteligencja jeszcze długo nie będzie „zwalniać” pracowników lecz czynić ich pracę bardziej ekspercką i wartościową dla klientów PZU.
PZU. Ubezpieczeniowy gigant
Grupa kapitałowa Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń SA (Grupa PZU) jest jedną z największych instytucji finansowych w Polsce, a także Europie Środkowo-Wschodniej. Oprócz działalności ubezpieczeniowej Grupa PZU prowadzi także działalność w zakresie zarządzania otwartym funduszem emerytalnym, funduszami inwestycyjnymi i programami oszczędnościowymi.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pltu wstaw treść