57,7 mld zł — tyle od stycznia do września wydali na ubezpieczenia Polacy według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU). Jest to 9,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej w tym czasie, bo 40,7 mld, wydaliśmy na polisy majątkowe. Na ochronę życia i zdrowia przeznaczyliśmy 17 mld zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polisy komunikacyjne ważnym biznesem
Na ubezpieczenia komunikacyjne w pierwszych trzech kwartałach tego roku klienci towarzystw wydali łącznie blisko 21 mld zł. W tym na obowiązkowe OC 11,7 mld zł (wzrost rok do roku o 3,72 proc.), a dobrowolne AC — prawie 9,3 mld zł (wzrost rdr. o 15,32 proc.). W tym drugim przypadku wzrost jest zaskakujący, ponieważ ubezpieczyciele sprzedali 5,6 mln polis, czyli o 13,4 proc. mniej niż przed rokiem.
Wypłaty z polis komunikacyjnych wyniosły ponad 13,2 mld zł (wzrost rdr. o 9,2 proc.) i stanowiły 63,4 proc. ogólnej kwoty odszkodowań i świadczeń — 33,1 mld zł (spadek rdr. o 1,6 proc.). Do poszkodowanych przez posiadaczy OC popłynęło 7,8 mld zł (wzrost rdr. o 7,9 proc.), a do posiadaczy AC 5,3 mld zł (wzrost rdr. o 11 proc.).
Średnia szkoda z ubezpieczenia OC komunikacyjnego wyniosła już prawie 9,5 tys. zł. Dla porównania po trzecim kwartale 2021 r. było to 7,8 tys. zł, a w analogicznym okresie 2022 roku już 8,2 tys. zł – komentuje Jan Grzegorz Prądzyński, prezes PIU.
Wyjaśnia, że ten wzrost spowodowany jest m.in. rosnącymi kosztami napraw uszkodzonych aut. – Biorąc pod uwagę nadal wysoką inflację, spodziewamy się utrzymania tego trendu, co finalnie może wpłynąć na składki za OC komunikacyjne płacone przez wszystkich kierowców – mówi prezes PIU.
Podczas gdy wartość szkody rośnie, stawki OC komunikacyjnego od dłuższego czasu niemal stoją w miejscu. Jak podaje izba, na razie średnia wysokość składki OC komunikacyjnego nie ulega istotnej zmianie – po trzecim kwartale 2023 r. wynosiła ona 510 zł. Dla porównania rok wcześniej było to 496 zł.
Przypomnijmy, że latem zeszłego roku prezes PIU apelował do branży o podwyżki cen OC. Przekonywał: jeżeli obecne średnie ceny OC utrzymają się, to w ciągu najbliższych dwóch lat strata na OC dla całego rynku wyniesie aż 3,4 mld zł. W tamtym czasie składka obowiązkowej polisy komunikacyjnej wynosiła 488 zł i była niższa niż rok wcześniej o prawie 2 proc.