.
'W poniedziałek projekty zostaną przyjęte przez kierownictwo resortu finansów, potem przekazane do konsultacji międzyresortowych a na początku maja trafią pod obrady rządu' - powiedziała w piątek Przewalska na konferencji 'Problemy i kierunki unormowań rozwoju rynku ubezpieczeniowego w Polsce'.
Przygotowany pakiet czterech ustaw ubezpieczeniowych obejmuje ustawy: o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym, o działalności ubezpieczeniowej, o pośrednictwie ubezpieczeniowym a także ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych.
'Podstawowym celem ustawy o działalności ubezpieczeniowej będzie pełne dostosowanie regulacji do wymogów Unii Europejskiej, uszczegółowienie zasad wykonywania działalności ubezpieczeniowej celem wzmocnienia ochrony ubezpieczonych i zwiększenia bezpieczeństwa obrotu' - dodała Katarzyna Przewalska.
Według niej, UE zaleca również wzmocnienie instrumentów nadzoru nad jakością zarządzania zakładami ubezpieczeniowymi.
'Obecnie tylko w trakcie procedury autoryzacyjnej minister finansów, w porozumieniu z urzędem nadzoru, ma możliwość weryfikowania i wpływania na skład i jakość zarządu zakładu ubezpieczeń. A chodzi o możliwość wyrażania opinii, sprzeciwu lub zgody odnośnie do składu zarządu zakładu ubezpieczeń w trakcie wykonywania działalności ubezpieczeniowej' - powiedziała.
Ponadto sprecyzowane mają być regulacje dotyczące zarządu komisarycznego, wzmocnienia urzędu rzecznika ubezpieczonych oraz zasad dotyczących wykonywania zawodu aktuariusza.
'Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych będzie wprowadzała objęcie zakresem ochrony ubezpieczeniowej z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów - terytorium wszystkich państw-sygnatariuszy wielostronnego porozumienia gwarancyjnego' - powiedziała Katarzyna Przewalska.
'Rząd będzie musiał zdecydować też, czy utrzymać ubezpieczenie mienia rolniczego i ubezpieczenie OC rolników. Ponadto trzeba będzie podjąć decyzję, kto ma prowadzić rejestr pośredników ubezpieczeniowych. Rozważane są dwie opcje: rejestr może prowadzić organ nadzoru lub samorząd ubezpieczeniowy. Decyzje rozstrzygające zapadną jednak później' - dodała zastępczyni dyrektora Departamentu Instytucji Finansowych MF.
Według niej, w nowym prawie ubezpieczeniowym nie zostanie wprowadzona zasada udzielania pozwolenia na wykonywanie czynności agencyjnych i utrzyma się zasada rejestracji osób wykonujących takie czynności.
Parlament poprzedniej kadencji uchwalił 23 sierpnia 2001 roku pakiet trzech ustaw ubezpieczeniowych, które zostały zawetowane przez prezydenta RP we wrześniu 2001 roku.
Zawetowane ustawy to: ustawa o działalności ubezpieczeniowej, o pośrednictwie ubezpieczeniowym i ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych.
W uzasadnieniu prezydent zwrócił uwagę, iż wprowadzenie ustaw ubezpieczeniowych w życie 'w sytuacji zagrożenia dla równowagi budżetowej państwa' kosztowałoby od 150 do 200 mln zł a istotna część tych wydatków obciążyłaby budżet państwa.
Ponadto sprzeciw prezydenta RP wzbudziła regulacja zawarta w ustawie o działalności ubezpieczeniowej, że koszty nadzoru nad działalnością ubezpieczeniową, sprawowanego przez Komisję Nadzoru Ubezpieczeniowego, oraz koszty działalności Rzecznika Ubezpieczonych pokrywa budżet państwa. Zgodnie z dotychczasowymi rozwiązaniami koszty tego nadzoru ponoszą zakłady ubezpieczeń.
Dodana obecnie czwarta ustawa, dotycząca nadzoru ubezpieczeniowego i emerytalnego, jest wynikiem stworzenia nowej instytucji nadzoru ubezpieczeniowego - Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, która zacznie działać od 1 kwietnia 2002 roku i zastępuje Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi.
MF przewiduje, że proces legislacyjny czterech ustaw ubezpieczeniowych zakończy się do końca 2002 roku.