Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Karolina Wysota
Karolina Wysota
|
aktualizacja

Wielkie przygotowania do podwyżek OC. O ile wzrosną składki?

72
Podziel się:

Polisy komunikacyjne i mieszkaniowe to czułe punkty ubezpieczeń majątkowych – rynku wartego blisko 50 mld zł. Ubezpieczyciele przygotowują się obecnie do dużych zmian, jakie wymusiła na nich rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego. Klienci muszą liczyć się z solidnymi podwyżkami składek OC komunikacyjnego. Jeśli chodzi natomiast o drugi rodzaj ubezpieczeń, to tutaj ceny nie zmieniają się od 15 lat. Podwyżka będzie nie lada wyzwaniem.

Wielkie przygotowania do podwyżek OC. O ile wzrosną składki?
Jeśli polisy w ciągu najbliższych dwóch lat nie zdrożeją, to branża ubezpieczeniowa w segmencie komunikacyjnym odnotuje stratę w wysokości 3,4 mld zł (Pixabay)

Ubezpieczyciele przygotowują się do wdrożenia nowych rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), dotyczących likwidacji szkód z OC komunikacyjnych. Muszą być gotowi na nowe standardy od początku listopada tego roku. O tym, co zmieni informowaliśmy w money.pl pod koniec lipca w artykule "Szkody z OC po nowemu w ogniu krytyki. Napsują krwi Kowalskiemu". Koszty związane z tą regulacją, a także wysoką inflacją w obszarze motoryzacji i zerwanymi łańcuchami dostaw poniosą klienci w składkach. Pytanie: o ile wzrosną i kiedy?

Nie spodziewam się podwyżek cen OC od listopada. Ostatnie miesiące roku to z reguły okres superpromocji. Podwyżki nadejdą wraz z nowym rokiem. Według mnie będą 20-25-procentowe. Nie można wykluczyć 40-50-procentowych. Dlaczego? Od czterech lat ceny polis są zamrożone. Gdy przyjdzie odwilż, to towarzystwa mogą przeholować – mówi money.pl Marcin Broda, analityk Ogmy, wydawcy "Dziennika Ubezpieczeniowego".

Podwyżki OC komunikacyjnego tuż-tuż

Obecnie polisa OC kosztuje średnio ok. 500 zł. Ocena ryzyka i polityka cenowa leżą w gestii każdego z ubezpieczycieli. – Z dzisiejszej perspektywy oczekiwałabym nawet kilkunastoprocentowych wzrostów składek – mówi Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes Wienera. Spółka należy do czwartej pod względem udziałów w polskim rynku grupy kapitałowej o nazwie Vienna Insurance Group (VIG). Skupia ona, oprócz Wienera, również takie marki, jak Compensa, InterRisk, Vienna Life.

W czasie pandemii, za utrzymaniem poziomu składek przemawiała niska częstość szkód. Branża ubezpieczeniowa zdecydowanie stanie przed faktem konieczności zweryfikowania dotychczasowego podejścia – dodaje ekspertka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Stawki OC wzrosną. Firmy sprawdzą jak jeździmy

Problem z polisami mieszkaniowymi coraz większy

Twardy orzech do zgryzienia towarzystwa mają też z polisami mieszkaniowymi. W tym segmencie inflacja również mocno daje się we znaki. W przeciwieństwie do polis komunikacyjnych polisy mieszkaniowe nie są jednak obowiązkowe, nie licząc kilku wyjątków – np. zakupu mieszkania na kredyt. Dlatego przekonanie klienta do polisy na solidną sumę ubezpieczenia graniczy z cudem. Najlepiej pokazują to liczby.

Z badań Wienera wynika, że zaledwie 57 proc. posiadaczy mieszkań i domów je ubezpiecza. Ogromna część osób robi to jednak na minimalnym poziomie. Jak zauważa prezes Wienera, często są to tylko dodatki do czynszu na sumy ubezpieczeniowe rzędu 5-10 tys. zł. lub kredytu, zabezpieczające de facto wyłącznie interes banku, a nie klienta.

Na tym nie koniec. Według naszej rozmówczyni średnia składka i suma ubezpieczenia praktycznie nie zmienia się od 15 lat, a 40 proc. klientów – co potwierdzają badania Wienera – nie jest świadomych wartości swojego majątku. Agent, przygotowując polisę np. mieszkaniową, zazwyczaj bazuje na tym, co usłyszy od klienta. Umowy zawiera się najczęściej w punkcie agencyjnym, w związku z czym pośrednik nie ma możliwości samodzielnej oceny wartości majątku i doradzenia sumy ubezpieczenia.

Klienci przychodzą do agenta spontanicznie, czyli bez inwentaryzacji tego, co posiadają w domach czy mieszkaniach. Wartość mienia szacują subiektywnie, bez oceny wzrostu wartości nieruchomości i wyposażenia – mówi Anna Włodarczyk-Moczkowska.

Dodaje, że zadaniem agenta jest zadbanie o to, aby klient został adekwatnie ubezpieczony. – Często jest niestety tak, że klient rozpoczyna rozmowę od wysokości składki, którą jest gotowy zapłacić za ubezpieczenie, ograniczając wysokość sumy ubezpieczenia, czyli maksymalnej kwoty odszkodowania, jaką może otrzymać w przypadku wystąpienia szkody objętej ochroną – zwraca uwagę szefowa firmy ubezpieczeniowej.

Ekipy remontowe kasują coraz więcej

Wysokość polisy to jedno, a wartość szkody – drugie. Z obserwacji Wienera wynika, że średnia wartość szkody mieszkaniowej w ciągu ostatnich trzech lata wzrosła o 20-30 proc. Związane jest to głównie z rynkiem pracy, ale również ze wzrostem cen towarów.

Koszty usług świadczonych przez podwykonawców znacząco idą w górę. Porównaliśmy, ile kosztuje dziś naprawa tej samej szkody i ile kosztowała przed trzema laty. Obecnie trzeba zapłacić 120 proc. więcej niż trzy lata temu za te same materiały – wyjaśnia Anna Włodarczyk-Moczkowska.

Od paru lat jej firma obserwuje wzrost liczby szkód spowodowanych żywiołami. – Jak przejdzie tornado przez wieś, to szkody są bardzo dotkliwe. Szczególnie przy szkodach całkowitych nieadekwatna suma ubezpieczenia jest bolesnym problemem dla ubezpieczonego – uczula prezes Wienera.

Nie tak prędko z tymi podwyżkami

Wszystko wskazuje na to, że polisy mieszkaniowe prędzej czy później zdrożeją. Według Marcina Brody podwyżki nie będą proste do przeprowadzenia. Jest jednak – jego zdaniem – jeden sposób.

W mieszkaniówce mamy ubezpieczenia trzech prędkości. Przede wszystkim mamy polisy zawierane od wielu lat – nawet 30 – na niezmienionych warunkach przez osoby starsze. Średnia składka wynosi ok. 120 zł, a zdarzają się i takie za 30 zł. Tych ubezpieczeń, z marginalną sumą ubezpieczenia, jest naprawdę dużo – zauważa analityk.

Dalej mamy – kontynuuje ekspert – polisy z okresu boomu kredytowego z początku lat 2000. Według eksperta, średnia składka dobija do 200 zł. W przypadku zarówno tej, jak i wcześniejszych grup ubezpieczonych, sumy ubezpieczenia zwykle nie są waloryzowane. Nasz rozmówca szacuje, że odszkodowanie z takiej polisy wystarczy w porywach na drobny remont, a o naprawie dużej szkody nie ma mowy. Trzecia grupa to polisy zawarte w ciągu ostatnich kilku lat – tutaj gwarantowane świadczenia sięgają nawet 0,5 mln zł.

Podwyżka składek w przypadku "starych" polis mieszkaniowych jest mało prawdopodobna. Kiedyś obowiązywała zasada proporcji, zgodnie z którą powinniśmy zawrzeć polisę na pełną wartość ubezpieczanego mienia. Sąd Najwyższy stwierdził, że Kowalski musi móc sam wybrać i nie można go zmuszać. To, co mogą w tej sytuacji zrobić ubezpieczyciele, by rozwiązać problem cenowy, to przestać zawierać puste polisy, czyli na zaniżone sumy, nieadekwatne do potrzeb klientów – puentuje Marcin Broda.

Karolina Wysota, dziennikarka money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(72)
WYRÓŻNIONE
banda s nie O...
2 lata temu
Dlaczego polis OC nie podnosicie złodzieje tym co w roku walą raz za razem tylko wolicie komunistyczne karać wszystkich rosnącymi kosztami i zawsze wam mało złodzieje ?!
Zobaczycie
2 lata temu
że jak się przesiądziemy z samochodó na rowery to wprowadzą obowiązkowe OC dla rowerów dla naszego dobra.
Aaaa
2 lata temu
Ale głupotę wypisują, składki się nie zmieniają, bzdura, co roku płacę coraz więcej, więc niech nie mówią że są zamrożone od kilku lat
NAJNOWSZE KOMENTARZE (72)
AdamMset
2 lata temu
Pracuję w firmie dopłacajacej do odszkodowań. Aby były adekwatne do uszodzeń. Kontakt 534 196 083
HALIBUT
2 lata temu
Ubezpieczenie OC ( komunikacyjne ) to ubezpieczenie osoby kierującej pojazdem , czyli ubezpieczenie posiadacza tego pojazdu , a nie ubezpieczenie samego pojazdu , bo ... ubezpieczenie pojazdu to ubezpieczenie AC , czyli auto-casco. Ludzie odróżniajcie to wreszcie ! To kierujący pojazdem ponosi odpowiedzialność cywilną ( i karną ) za negatywne skutki swojego własnego kierowania pojazdem , a nie pojazd , więc nie powtarzajcie tych bredni , że ... OC pojazdu , bo to nieprawda. I tu przechodzimy do istoty "problemu" : marzy mi się ( od 40 lat ) obowiązkowe ubezpieczenie posiadaczy ... praw jazdy , czynnych praw jazdy , a nie rozumiem ubezpieczenia OC posiadaczy różnych pojazdów - które płacić muszą od każdej sztuki ich właściciele - którzy mogą nawet nigdy nie zasiadać za ich kierownicą , np. właściciel firmy transportowej , który zatrudnia kierowców korzystających z jego polis , a nie ze swoich , osobistych polis OC ( NA WSZYSTKIE POJAZDY - STOSOWNIE DO POSIADANYCH KATEGORII ). Nie mogę przecież jednocześnie kierować dwoma , czy więcej pojazdami , więc po cholerę mi kilka polis OC ? Poza tym , gdy spowoduje szkodę komuś mój kolega / mój pracownik , nie swoim , lecz moim samochodem , który mu pożyczyłem / dałem do pracy , to odszkodowanie będzie wypłacane z mojej polisy , a powinno być wypłacane z jego i to on powinien mieć tzw. "szkodowość" ( i utratę wypracowanych zniżek ), a nie ja. Składka ubezpieczenia OC powinna być kalkulowana tylko i wyłącznie w oparciu o tzw. "ryzyko ubezpieczeniowe" związane z każdym z osobna ... posiadaczem czynnego prawa jazdy i powinny być tu brane pod uwagę osobiste "przebiegi", czyli doświadczenie "jeździeckie", posiadane kategorie uprawnień , wiek kierowcy , sprawność psycho-motoryczna , ewentualne schorzenia oraz wspomniana "szkodowość". I wtedy byłoby ... uczciwie ! Jeżdżę legalnie od 16 roku życia niby tylko jako amator - w zasadzie , bo od kilku lat posiadam "hobbystycznie" również zawodowe prawo jazdy - i w wieku 61 lat mam łączny "przebieg" ( różnymi samochodami , tj. małymi , średnimi i ciężarowymi oraz własnymi i cudzymi ) rzędu miliona kilometrów. Średnio ze dwa razy w roku "wpadnę" na czynny radar ( stały lub ręczny ) , a "grzeszę" niemal codziennie i to nawet po kilka razy , lecz linia ciągła to dla mnie świętość. Byłem naocznym świadkiem wielu wypadków drogowych , nawet kilku śmiertelnych , a kilka tysięcy uszkodzonych samochodów opisywałem za młodu jako tzw. "likwidator szkód" komunikacyjnych ( w dwu firmach ubezpieczeniowych ) , co oznacza również kilka tysięcy analiz przebiegu tych zdarzeń , analiz także od strony prawnej , gdyż jestem również prawnikiem i "zawodowo" zajmuję się wypadkami drogowymi już ponad 30 lat. Przez te wszystkie lata spowodowałem jedynie dwie , albo trzy "stłuczki" i otarcia , a kilka razy wjechano we mnie i to nawet "głęboko", bo były to tzw. "szkody całkowite". I teraz drodzy Ubezpieczyciele , a w zasadzie Aktuariusze ( Ubezpieczycieli wszystkich ) : Jakie jest u mnie ryzyko ubezpieczeniowe , a jakie u mojego rówieśnika , który rocznie nie przejeżdża nawet tego , co ja w ciągu miesiąca , albo jakie ryzyko ubezpieczeniowe stanowi sobą narwany dwudziestolatek z dziewczyną obok w aucie z 200-tu konnym silnikiem , który za nic ma np. podwójną linię ciągłą , która ... przecież go nie obowiązuje ? Zapraszam do dyskusji ...
ewox
2 lata temu
mam nadzieje ze w ergo hestia nie wzrosna
Pit
2 lata temu
Czy chodzi o tych samych ubezpieczycieli którzy tak chętnie przyjmują składki oraz tak niechętnie wypłacają odszkodowania? W moim przypadku "specjaliści" z Allianz za szkodę spowodowaną przez rowerzystę wypłacili mi ryczałtem 1000 zł, ASO wyceniło naprawę na ok. 7800 zł ale towarzystwo ubezpieczeniowe nawet nie chce oglądać tego kosztorysu. Napisali że "ok, może być 2600 zł". Zadałem im więc pytanie "skoro zakres naprawy się nie zmienił to jakim cudem mamy 1 kosztorys na 1000 zł i drugi na 2600 zł?" I proszę Państwa nastało milczenie owiec...
Emeryt 70+
2 lata temu
Wstyd by Polska firma tak się bogaciła na własnym społeczeństwie. Jeszcze małe składki, to skąd w PZU tak bajońskie Zyski i tak kosmiczne zarobki Pani Prezes? PZU potrzebuje kasy na kreatywną księgowość z Orlenem żeby były posadki dla PIS-iewiczów. Proponuję politykom ubezpieczyć domy i szyby w oknach, bo może to być gorąca jesień. PiS koncertowo niszczy Polskę. Podwyżki to nie wina PiS-u? TO WINA ICH GŁUPOTY, CHAMSTWA I ZŁODZIEJSTWA.
...
Następna strona