Na kanwie głośnej sprawy klienta mBanku, któremu przez pomyłkę obciążono rachunek zajęciem komorniczym innej osoby na kwotę blisko 2 mln zł, zapytaliśmy biuro prasowe Rzecznika Finansowego, jak często klienci banków wnioskują o interwencję w sprawach dotyczących egzekucji komorniczych. W odpowiedzi czytamy, że do teraz, licząc od początku 2020 roku, do Biura Rzecznika wpłynęło 414 takich wniosków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rzecznik Finansowy wspiera konsumentów
Dopytaliśmy biuro prasowe Rzecznika Finansowego, na co dokładnie skarżyli się we wskazanym czasie klienci banków. W odpowiedzi biura czytamy, że m.in. na zajęcie konta na wniosek Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego bez wcześniejszego powiadomienia o prowadzeniu przeciwko takiej osobie sprawy w tym zakresie.
W jednym z takich przypadków zajęto środki, które pochodziły ze świadczenia pielęgnacyjnego na niepełnosprawne dziecko oraz ze świadczenia 500 plus na dwoje dzieci. Zgodnie z prawem tego typu świadczenia są wolne od zajęć komorniczych.
Innym razem klient banku poskarżył się Rzecznikowi Finansowemu, że zajęto mu środki pochodzące z pomocy pieniężnej przyznanej decyzją Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Z relacji skarżącego klienta wynika, że bank pobrał z jego rachunku 7,99 zł za przelew, mimo że standardowe przelewy są bezpłatne, a natychmiastowy przelew Elixir — 5 zł. Według klienta to "niegodziwe".
Klienci banków skarżyli się także na obciążenie salda rachunku kwotą wyższą niż kwota wolna od zajęcia. Przypomnijmy, że wysokość kwoty wolnej od potrąceń zależy od kwoty wynagrodzenia minimalnego obowiązującego w danym roku. Od 1 lipca do końca 2023 roku płaca minimalna wynosi 3600 zł, czyli 2784 zł netto.
Rzecznika Finansowego poproszono również o pomoc w związku z długim wyczekiwaniem na odblokowywanie środków na koncie po zwolnieniu egzekucji przez komornika oraz powiadomieniu banku o tym fakcie.
W sprawach dotyczących egzekucji do Rzecznika Finansowego najczęściej interweniowali klienci PKO, największego banku w Polsce (93 razy). Bank ten obsługuje 11,7 mln klientów. Na drugim miejscu pod względem liczby skarg plasuje się mBank (44 interwencje), obsługujący ponad 4,6 miliona klientów. Na trzecim miejscu jest Pekao (37 skarg), który obsługuje 6,5 mln klientów.
Zdarza się, że Rzecznik Finansowy interweniuje z własnej inicjatywy, jak we wspomnianej na początku sprawie klienta mBanku, pana Karola Pacześnego. W tym przypadku Rzecznik Finansowy zażądał od banku wyjaśnień i zaznaczył, że będzie monitorował rozwój tej sytuacji.
Nie tylko zajęcia komornicze. Wnioski o interwencję idą w tysiące
Rzecznik Finansowy wspiera nie tylko konsumentów, którzy mają problem z obciążeniem konta zajęciem komorniczym. Ogólnie pomaga konsumentom w rozwiązywaniu problemów, jakie ci mają z firmami z rynku finansowego. Robi to na różne sposoby: od poradnictwa, przez interwencje i postępowania polubowne, aż po wsparcie w trakcie postępowania sądowego.
Tylko w 2022 roku do Rzecznika Finansowego wpłynęło 6416 wniosków o interwencję od klientów banków. Jak wskazuje biuro prasowe na prośbę money.pl, najwięcej skarg dotyczyło kredytów, rachunków bankowych oraz kart płatniczych.
Jeśli chodzi o kredyty konsumenckie, to najczęstsze zgłoszenia konsumenckie dotyczyły zwrotu pieniędzy z tytułu wcześniejszej spłaty zobowiązania. Kredytobiorcy skarżyli się też na problemy z restrukturyzacją zadłużenia oraz wprowadzaniem w błąd co do rzeczywistych warunków umowy.
Wśród dotychczasowych skarg kredytobiorców hipotecznych dominują zgłoszenia od frankowiczów. Osoby z kredytem mieszkaniowym często zgłaszały problemy z "wakacjami kredytowymi" oraz nieprawidłowym rozliczeniem saldem kredytu w przypadku nadpłaty.
Podsumowując, znaczna liczba wniosków o interwencję klientów banków dotyczyła problemów związanych z rachunkiem bankowym, zwłaszcza rachunkiem rozliczeniowym. Najczęściej dotyczyły one nieautoryzowanych transakcji płatniczych (czyli transakcje wykonane bez zgody właściciela).
W kwestii kart płatniczych - zarówno kart debetowych, jak i kredytowych - najczęściej zgłaszany problem, podobnie jak w przypadku wniosków z zakresu rachunku bankowego, dotyczył nieautoryzowanych transakcji płatniczych.
Karolina Wysota, dziennikarka money.pl