Każdy z prawie 5 mln klientów, który w ostatnich dniach zalogował się do internetowej bankowości Santandera, otrzymał od banku specjalną wiadomość.
Można w niej przeczytać o nowych zasadach logowania, które zaczną obowiązywać w sobotę 14 września. Użytkownicy muszą więc przygotować się na spore zmiany.
"Zmiany mają na celu podniesienie Państwa bezpieczeństwa w korzystaniu m.in. z kanałów zdalnych i związane są z wdrożeniem dyrektywy PSD2" - czytamy w komunikacie.
Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej
Przy logowaniu oprócz podania loginu lub hasła, będzie trzeba również wpisać kod, wysłany przez bank SMS-em. Do wyboru będzie również token oraz mobilny podpis. Większość jednak na pewno wybierze tę pierwszą opcję.
Zaufane urządzenia
Santander daje jednak klientom wybór. I będzie można uniknąć podwójnego logowania.
"Dla Państwa wygody będzie możliwe dodanie swojego komputera, tabletu lub telefonu jako urządzenie zaufane. Dzięki temu nie będzie konieczna dodatkowa autoryzacja przy każdym logowaniu do bankowości internetowej" - piszą autorzy komunikatu.
Każdy kij ma jednak dwa końce. W przypadku kradzieży komputera lub telefonu złodziej będzie miał dostęp do naszego konta. Pod warunkiem jednak, że będzie znał login i hasło tak jak do tej pory.
Na tym jednak nie koniec zmian. Odczują je również użytkownicy aplikacji mobilnej. Od 14 września będzie z niej można korzystać tylko na zaufanych urządzeniach.
"Jeśli jeszcze nie zarejestrowali Państwo swojego telefonu lub tabletu, podczas logowania aplikacja Santander mobile wyświetli odpowiedni komunikat i przeprowadzi Państwa przez rejestrację" - informuje bank.
Ponadto w bankowości internetowej i mobilnej sesja zostanie skrócona. Po 5 minutach bezczynności użytkownik zostanie wylogowany.
Z kolei przy płatnościach zbliżeniowych nie zawsze uda się zapłacić bez podawania kodu PIN. "Możemy częściej niż do tej pory prosić Państwa o podanie kodu PIN, gdy płacą Państwo zbliżeniowo kartą na kwotę mniejszą niż 50 złotych" - pisze Santander.
Wielkie zmiany w bankowości
W przyszłą sobotę zmiany dotkną jednak nie tylko klientów Santandera. O dyrektywie PSD2 pisaliśmy już w money.pl wielokrotnie.
- Od 14 września sam numer klienta i hasło to będzie zdecydowanie za mało, by dostać się do konta. To gigantyczna zmiana z perspektywy klientów, którzy będą musieli się przyzwyczaić do nowej metody autoryzacji tożsamości. Zmiana podyktowana jest oczywiście bezpieczeństwem - mówił niedawno w money.pl dr Maciej Kawecki, dziekan Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie.
Co istotne, banki mają wiele pomysłów na to, jak podwójna weryfikacja tożsamości ma wyglądać.
Dla przykładu mBank, Millennium, Pekao, Euro Bank oraz PKO BP dopuszczają użycie kodu jednorazowego - przyjdzie w wiadomości SMS. Podobne mechanizmy chce wprowadzić Bank Pocztowy oraz wspomniany Santander Bank Polska.
Hasła SMS będzie wysyłał również bank ING - chociaż nie będzie to wymóg dotyczący każdego logowania, system będzie analizował aktywność na koncie i sam wybierze odpowiedni moment.
Aplikacja zamiast SMS-a
W przypadku niektórych banków do wyboru będzie również autoryzacja za pośrednictwem aplikacji zainstalowanej na telefonie komórkowym. W ten sposób logowanie będzie możliwe np. w Pekao, PKO BP, mBanku oraz Alior Banku.
To nowość dla wielu osób. Jednocześnie bank Pekao zdecydował o wycofaniu z użytku haseł z papierowej listy kodów oraz tokenów. Jednorazowe tokeny znikną również z systemów Getin Noble Bank. Informacje na temat zmian użytkownicy banków zobaczą m.in. na stronach swojej bankowości internetowej.
W kilku wypadkach zmiana dotyczy nie tylko sposobu wejścia do konta internetowego. Dostęp do części danych będzie wymagał podania kolejnego kodu. I tak bank Pekao będzie wymagał dodatkowej autoryzacji także do wejścia w historię operacji starszą niż 90 dni. Identyczny mechanizm będzie funkcjonował w banku PKO BP.
Na dodatek największy polski bank w niektórych wypadkach wyświetli również swoim klientom kod CAPTCHA. Jak wyjaśnia bank, zmiana polega na przeprowadzeniu krótkiego testu przed logowaniem.
Jak to będzie działać? Po podaniu loginu lub numeru klienta możesz zobaczyć zestaw kilku zdjęć z prośbą o zaznaczenie tych, na których widać konkretną rzecz (np. samochody).
Banki już nie czekają z informowaniem swoich klientów. Nowe zasady zakomunikowała większość instytucji.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl