Jak podaje Urząd w komunikacie, Vivus Finance, Zaplo i Bank Pocztowy zatrzymywały całą prowizję nawet w przypadku, kiedy klient spłacił kredyt przed końcem umowy.
Dlatego też prezes UOKiK Tomasz Chróstny nakazał firmom Vivus Finance i Zaplo zaprzestania stosowania tej praktyki. Nieco inaczej ma się sytuacja z Bankiem Pocztowym - ta instytucja zobowiązała się sama do zwrotu części prowizji konsumentom.
"Kwotę do zwrotu instytucje finansowe mają obliczać metodą liniową. Polega ona na określeniu, jaka część kosztów kredytu przypada na jeden dzień, o ile dni został skrócony okres kredytowania i pomnożenia tych dwóch liczb" - pisze w komunikacie UOKiK.
- Metoda liniowa jest zgodna z brzmieniem przepisów i w pełni transparentna dla konsumentów. To właśnie liniowy mechanizm obliczania zwrotu opłat klientom jest najkorzystniejszy i uczciwie wypełnia wyrok TSUE - ocenia prezes UOKiK Tomasz Chrósny.
- Oczekuję tym samym, że wszystkie instytucje finansowe będą ją stosować przy rozliczeniach przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego. Takie stanowisko przedstawiliśmy również w październiku 2019 roku na spotkaniu ze Związkiem Banków Polskich - zaznacza Chróstny.
Co zatem muszą uczynić trzy wymienione spółki? Przede wszystkim mają obwiązek poinformowania swoich klientów (którzy spłacili kredyt przed terminem) o możliwości złożenia reklamacji. Na jej rozpatrzenie mają 30 dni - po tym terminie pożyczkodawcy muszą zwrócić nadpłaconą część prowizji.
W przypadku Vivus Finance i Zaplo mowa tutaj o osobach, które kredyt wzięły co najmniej od 16 maja 2016 roku do momentu uprawomocnienia decyzji UOKiK. Natomiast w przypadku Banku Pocztowego - decyzja Urzędu dotyczy tych klientów, którzy zawarli umowę "Pożyczka na Poczcie" między 1 marca 2015 roku a 30 czerwca 2016 roku i spłaciły ją przed terminem.
Jednak w przypadku Vivus Finance i Zaplo decyzja jest nieprawomocna. Obie spółki odwołały się do sądu. Inaczej natomiast ma się sytuacja z Bankiem Pocztowym - tam decyzja jest prawomocna.
To kolejne tego typu decyzje Urzędu. Wcześniej takie same UOKiK wydał ws. Aasa, iCredit, Optima oraz Eurocent w upadłości. W komunikacie Urząd zapowiada, że to nie jest koniec postępowań w tym temacie.
Decyzja jest możliwa dzięki Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej. We wrześniu 2019 roku TSUE orzekł, że wcześniejsza spłata pożyczki oznacza, że konsument powinien mieć obniżone proporcjonalnie wszystkie koszty.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl