Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Oskar Sobolewski
Oskar Sobolewski
|
aktualizacja

Trwają prace nad ważną zmianą dla emerytów. Oto szczegóły

556
Podziel się:

Do konsultacji społecznych został skierowany projekt ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przyznanych w czerwcu w latach 2009–2019. Dotyczy on też rent rodzinnych po ubezpieczonych, którym przyznano emerytury w czerwcu w latach 2009–2019. Oto co miałoby się zmienić.

Trwają prace nad ważną zmianą dla emerytów. Oto szczegóły
Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (Getty, Thierry Monasse)

Emerytury czerwcowe w latach 2009-2019

Celem nowych przepisów o ustalaniu wysokości emerytur z FUS opisanych powyżej jest wyeliminowanie problemu dotyczącego tzw. emerytur czerwcowych. Przypomnijmy, że jest on następstwem wprowadzenia nowego algorytmu wymiaru emerytury dla ubezpieczonych, urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r., którzy zostali objęci reformą emerytalną. Problem może dotyczyć nawet 100 tys. osób.

Świadczenie osoby przechodzącej na emeryturę̨ w czerwcu, obliczane z zastosowaniem tzw. nowych zasad, było zazwyczaj niższe niż osoby przechodzącej w maju danego roku. Działo się tak, gdyż suma wskaźników waloryzacji kwartalnej, którymi zostałyby objęte składki emerytalne oraz kapitał początkowy przy przejściu na emeryturę w kwietniu lub maju, jest zazwyczaj wyższa od wskaźnika waloryzacji rocznej. Ten ostatni stosuje się przy ustalaniu emerytury/renty rodzinnej, przyznanej w czerwcu danego roku. Formuła obliczania wskaźnika waloryzacji składek, zarówno rocznej, jak i kwartalnej, jest oparta na wzroście przypisu składek na ubezpieczenie emerytalne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Prezes Cracovii ujawnia zarobki piłkarzy w Polsce - Mateusz Dróżdż w Biznes Klasie

W pierwszym kwartale roku wzrost ten jest wyższy niż pozostałych kwartałach. W konsekwencji wskaźnik waloryzacji składek za pierwszy kwartał danego roku, co do zasady, jest wyższy niż roczny wskaźnik waloryzacji składek. Im większa jest ta różnica, tym waloryzacja kwartalna składek jest korzystniejsza od waloryzacji rocznej.

W efekcie zgłoszenie wniosku o emeryturę w czerwcu mogło być mniej korzystne niż zgłoszenie wniosku w pozostałych miesiącach drugiego kwartału. W konsekwencji również renty rodzinne ustalone w czerwcu mogły być niższe niż ustalone w innych miesiącach danego roku.

Jednorazowa zmiana w roku 2020

W 2020 roku pojawiło się jednorazowe rozwiązanie problemu tzw. emerytur czerwcowych, z którego skorzystały osoby przechodzące na emeryturę lub którym została przyznana renta rodzinna w czerwcu 2020 roku. Zastosowano wówczas wobec nich podstawę obliczenia taką, jak by składali wniosek w maju, jeśli było to korzystniejsze dla emeryta.

Celem tej regulacji było to, aby podstawa wymiaru emerytury/renty rodzinnej, ustalona na dzień́ 1 czerwca 2020 roku, nie była niższa od ustalonej na dzień́ 31 maja 2020 roku.

Zmiana na stałe od 2021 roku

Problem tzw. emerytur czerwcowych został uregulowany w ustawie z czerwca 2021 roku, ale dotyczy osób, które przechodzących na emeryturę począwszy od 2021 roku. Zmiany weszły w życie z dniem 18 września 2021 roku i dotyczą emerytur przyznanych w czerwcu 2021 roku oraz w latach następnych. Ustawą tą na stałe wprowadzono rozwiązanie, które zostało wykorzystane jednorazowo w 2020 roku. Zmiana objęła również renty rodzinne.

W ustawie z 2021 roku nie przewidziano jednak regulacji, które dawałyby możliwość́ ustalenia na nowo wysokości emerytury "wstecz". Chodzi o osoby, którym już̇ ustalono wysokość́ emerytury w czerwcu w latach 2009-2019. W związku z tym pojawiła się konieczność przygotowania nowych przepisów, które uregulują sytuacje osób z lat 2009-2019.

Emerytury z czerwca 2009-2019

Procedowany teraz projekt ustawy ma naprawićten błąd. Jego celem jest określenie zasad ustalenia wysokości:

  • Emerytur przyznanych w czerwcu w latach 2009-2019;
  • rent rodzinnych przysługujących uprawnionym osobom po ubezpieczonych, którym przyznano emerytury w czerwcu w latach 2009-2019,
  • a także rent rodzinnych przysługujących uprawnionym osobom po ubezpieczonych, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny i zmarli w czerwcu w latach 2009-2019 oraz nie mieli przyznanego prawa do emerytury.

W przypadku osób uprawnionych wysokość ich emerytury lub renty rodzinnej, na ich wniosek złożony do ZUS, podlegałaby ustaleniu od miesiąca złożenia wniosku.

W efekcie ZUS ponownie obliczyłby wysokość świadczenia na dzień jego ustalenia w latach 2009-2019. Zastosowałby przy tym rozwiązanie, wedle którego waloryzacji składek dokonuje się w taki sam sposób jak przy ustalaniu wysokości emerytury w maju danego roku, jeżeli jest to korzystniejsze dla osoby otrzymującej świadczenie. Taka wysokość emerytury lub renty rodzinnej podlegałaby waloryzacji na zasadach jakie obowiązywały po dniu przyznania świadczenia.

Osoby uprawnione, zgodnie z projektem, mają mieć 6 miesięcy na złożenie wniosku do ZUS.

ZUS będzie wydawał decyzję w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej w terminie 60 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania tej decyzji.

Projekt ustawy przewiduje, że na trzy miesiące przed jej wejściem w życie, ZUS na swojej stronie poinformuje osoby pobierające tzw. czerwcowe emerytury i renty rodzinne o nowych zasadach.

Opracowanie własne na podstawie OSR do projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z FUS przyznanych w czerwcu w latach 2009-2019 oraz rent rodzinnych po ubezpieczonych, którym przyznano emerytury w czerwcu w latach 2009-2019.

Dobrze, że w końcu się pojawiła ta ustawa

Projekt przewiduje, żeby zmiany weszły w życie w dniu 1 lipca 2025 roku. Komentowana zmiana dotyczy ponad 95 tysięcy osób. Na wykresie pokazuję szczegółowo, ile osób jest uprawnionych do złożenia wniosku do ZUS z każdego roku.

To dobrze, że ten projekt w końcu się pojawił. Warto jednak przemyśleć, czy rozwiązanie, w którym przeliczenie świadczenia następuje na wniosek, a nie z urzędu, to właściwa konstrukcja. W sytuacji, kiedy to ZUS przeliczałby z automatu świadczenia uprawnionych osób, udałoby się uniknąć zamieszania, w którym osoby nieuprawnione będą wnioskowały do ZUS. Z drugiej strony nie byłoby ryzyka, że osoby, które mają prawo do złożenia takiego wniosku, nie dowiedzą się o możliwości jego złożenia.

Na etapie konsultacji a także dalszych prac legislacyjnych w projekcie mogą się jeszcze pojawić poprawki.

Oskar Sobolewski, ekspert emerytalny i rynku pracy w HRK Payroll Consulting

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Oskar Sobolewski
KOMENTARZE
(556)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
pamietliwi
3 tyg. temu
a kiedy zajmą sie urealnieniem przeciętnych emerytur? Ci emeryci są okradani! Przez PiS i PO. Zapamiętamy przy wyborach!
Henryk
3 tyg. temu
Tam sobie obradują i komisjiją a waloryzacja groszowa 5% w dobie takich podwyżek?
Logika
3 tyg. temu
Ależ się przed wyborami starają. Te prace to będą do 2027 i koniec ich nierządu. Polacy może odetchną.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Emeryt
3 tyg. temu
My emeryci i renciści , mamy dość niskich waloryzacji emerytur i rent,żądamy zastosowania wskaźnika 50 % realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia ,a nie 20 % Wybory prezydenckie już niebawem ,a emerytów jest 9 milionów.
emerytka
3 tyg. temu
Ta waloryzacja emerytur w marcu 2025 to jakaś kpina.
uśmiechałem s...
3 tyg. temu
Skoro mamy taki wzrost gospodarczy jak mówi premier (a on zawsze mówi prawdę), to ciekaw jestem ile wyniesie waloryzacja emerytur w marcu?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (556)
Jurek Joński
1 tyg. temu
Tylko ulgi podatkowe Nie masz dzieci nie odpisujesz Najpierw zapracuj a potem odpisz. Nie pracujesz , pracujesz na czarno,pensję bierzesz pod stolikiem ( czyli +800 wziąłeś już pod stolikiem).I jeszcze chcesz drugi raz +800. ( to oficjalne) Nie wolno zabierać pracującym bezdzietnym. To prowadzi do całkowitej demoralizacji narodu pracującego i płacącego podatki i inne daniny. By dać podwójne 800+ oszustom podatkowym i leniuchom. To jest Socjalizm w pełnej krasie Znacznie przerósł ideologiczny socjalizm PRL.
Miro
1 tyg. temu
Dlaczego jak dają sobie podwyżki wszystko odbywa się ponad podziałami jak trzeba oddać pieniądze okradanym emerytom czerwcowym iwczesniejszym to są problemy z prawem z konstytucją z sędziami z przepisami iwszystko trwa miesiącami a pokrzywconych co miesiąc ubywa
larox
2 tyg. temu
dlaczego razem z tą ustawą tj czerwcową nie załatwić sprawę zaniżonych emerytur w wieku powszechnym które to zostały bardzo mocno obnizone przez przepis wprowadzony 2013 roku.Przeciez wszyscy stwierdzili ze został on wprowadzony w sposób niezgodny i powinien zostac jak najszybciej naprawiony tj na nowo przeliczyć emerytury. Emeryci pokrzywdzeni przez ten przepis nie mają już po 40 lat a są na pewno w wieku powyżej 70 lat i przez takie wyliczenie stracili duże pieniądze o wiele większe niz ci emeryci wymienieni w tej czerwcowej ustawie. Przeciąganie tej sprawy przez rząd moze jest celowe gdyż liczą iż trochę tych emeytów ubędzie zanim to wprowadzą
Emeryt56
2 tyg. temu
Ministra Dziemianowicz co puściła Bąka. Miała walczyć o rewaloryzację emerytur o 8,5 % i cisza. Puściła bąka i tym razem to samo będzie.
komao
2 tyg. temu
Razem mąż, żona prowadzą wspólne gospodarstwo domowe, wychowując dzieci, obydwoje pracowali podatek rozliczany wspólnie, emerytura wypracowana przez wiele lat obydwoje małżonkowie. Przychodzi tragedia jedno z małżonków umiera żona/ mąż pobiera rentę rodzinną tylko jedną. Druga emerytura też wypracowana przez wiele ciężkich lat niema czyli co pracowało się za afriko nic z wypracowanych lat ,składki i podatki w tym. Renta wdowia całość po zmarłym lub wybrana większa w zależności -- czyli tak 100% i plus 15%
...
Następna strona