Średni czas oczekiwania wynosi ponad 4 miesiące. Po terminie płaconych jest ponad 25 proc. wszystkich faktur * - wynika z badania Krajowego Rejestru Długów *.
Ponad 20 proc. polskich przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w ostatnim roku często spotkało się z nierzetelnością ze strony kontrahentów, a blisko 64 proc. sporadycznie - wynika z badania. Tylko 15 proc. firm twierdzi, że nie miało do czynienia z takim zjawiskiem. Natomiast 78 proc. z grona tych przedsiębiorstw, które trafiły na nieuczciwych klientów, straciło na tym od kilku do kilkuset tysięcy złotych.
KRD wskazał, że na szczęście w 45 proc. przypadków straty te nie były duże - sięgały bowiem kilku tysięcy złotych, ale w 33 proc. przypadków nierzetelność klientów kosztowała ankietowane firmy kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy złotych. _ Oczywiście nominał nie mówi wszystkiego o znaczeniu takiej straty dla kondycji finansowej firmy w oderwaniu od wielkości jej obrotów i zysków, bo dla mikroprzedsiębiorstwa kilka tysięcy złotych, które nie wpłynęły na konto, może przesądzić o jego upadłości _ - stwierdzili eksperci KRD w komentarzu.
Poinformowali też, że w pierwszym kwartale tego roku wydłużył się średni czas oczekiwania na zapłatę i wynosi on teraz 4 miesiące i 12 dni. W poprzednim kwartale średni okres oczekiwania na zapłatę wynosił 4 miesiące i 9 dni.
Autorzy badania zwracają uwagę też na to, że termin płatności 15 proc. przeterminowanych faktur upłynął 12 miesięcy temu - takie płatności są już uznawane za stracone. Ponadto prawie 36 proc. firm tłumaczyło, że nie płaci w terminie swoim kontrahentom, bo same nie otrzymały zapłaty, a 35 proc. wskazało, że z tego powodu ogranicza inwestycje. _ Rosną też średnie koszty ponoszone przez firmy w związku z nieterminowymi płatnościami i sięgają już 8 proc. wszystkich kosztów działalności _ - napisano w komunikacie KRD.
_ - Chcemy przekonać przedsiębiorców, że warto jednak starannie dobierać partnerów biznesowych. Dlatego wspólnie z Krajowym Rejestrem Długów uruchamiamy bezpłatną akcję - sprawdz7firm.pl, w ramach której można bezpłatnie sprawdzić 7 dowolnych przedsiębiorstw - nowych lub dotychczasowych kontrahentów. Z naszych doświadczeń wynika, że przy 7 sprawdzeniach zawsze trafia się na 1 nieuczciwego kontrahenta _ - wyjaśnia prezes zarządu Rzetelnej Firmy Waldemar Sokołowski.
Dodaje, że aby wziąć udział w akcji, wystarczy do końca czerwca wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej: sprawdz7firm.pl.
Rzetelna Firma to zarówno organizacja, jak i program, promujący uczciwość płatniczą oraz stosowanie wysokich standardów etycznych i dobrych praktyk w działalności gospodarczej. Podstawowym warunkiem kwalifikującym firmę do udziału w programie jest jej weryfikacja w Krajowym Rejestrze Długów i sprawdzenie, czy nie figuruje w nim jako dłużnik. Dzięki temu wiadomo, że jest ona solidnym płatnikiem i co za tym idzie - pewnym partnerem w biznesie.
Program Rzetelnej Firmy jest prowadzony pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. W programie uczestniczy obecnie ponad 42 tys. firm reprezentujących niemal wszystkie branże krajowej gospodarki.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
NBP zbadał kondycję polskich firm. Oto wyniki Choć w pierwszym kwartale spadła dynamika eksportu, to jednocześnie wzrósł odsetek firm, które są rentowne - czytamy w raporcie. | |
Fitch ocenia polski sektor. Ocena jest... Agencja Fitch ocenia, że polskie firmy energetyczne PGE, Tauron, Enea i Energa zrobiły już znaczący postęp. | |
Do firm wraca optymizm. Zbadali nastroje Przedstawiciele InfoMonitora: _ Mimo spodziewanych, kolejnych fala kryzysu, nastroje wyraźnie poprawiły się _. |