Za jego pośrednictwem przedsiębiorcy będą wystawiać faktury VAT, które następnie w czasie rzeczywistym będą udostępnianie kontrahentom. Obecnie trwają konsultacje projektu ustawy, która ma wprowadzić obowiązkowość systemu. Jedną z zalet KSeF ma być fakt, że będzie też służył do archiwizowania faktur elektronicznych.
"Zgodnie z art. 112aa ust. 1 ustawy o VAT faktury ustrukturyzowane będą przechowywane w KSeF przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione" – podano w odpowiedziach Ministerstwa Finansów na pytania PAP.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Obecnie przedsiębiorcy mają obowiązek przechowywania faktur przez 5 lat. W przypadku firm, które wystawiają dużą liczbę faktur, ten obowiązek wiąże się ze sporymi kosztami, związanymi z koniecznością m.in. wynajmu powierzchni magazynowych.
Wprawdzie, jak wskazało MF, można przechowywać faktury w wersji elektronicznej, ale muszą być one zabezpieczone przed ewentualną zmianą czy rozpowszechnieniem.
Usługa przechowywania oraz archiwizacji faktur ustrukturyzowanych przez okres 10 lat zapewniona przez administrację, daje możliwości dużych oszczędności związanych z brakiem obowiązku przechowywania tych dokumentów oraz zapewnia łatwy dostęp w każdej sytuacji gdy dany dokument będzie potrzebny – wskazało MF.
Przedsiębiorca musi sam zadbać o archiwizację faktur
Jeśli jednak z jakiegoś powodu konieczne będzie przechowanie faktury przez okres dłuższy niż 10 lat, przedsiębiorca będzie musiał sam zatroszczyć się o jej archiwizację.
"Po upływie 10 lat zgodnie z art. 112aa ust. 2, jeżeli zachodzi taka konieczność, podatnik powinien sam przechowywać faktury ustrukturyzowane poza Krajowym Systemem e-Faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego" – podało Ministerstwo Finansów.
W razie awarii Krajowego Systemu e-Faktur, który będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2024 r., podatnicy będą wystawiać faktury papierowe lub elektroniczne. Takie faktury będą musieli przesłać do KSeF w siedem dni od zakończenia awarii